Personalisert kommunikasjon: Hva, hvem og hvordan?

Av Lena Angvik

14. sep. kl. 12:25

Personalisering er nøkkelen til suksess i framtidens markedsføring, og med teknologi kan vi lage brukeropplevelser som er enda mer personaliserte – og 'menneskelige'. I en hverdag hvor kundene pepres av markedsføringsbudskap og tilbud i alle farger og fasonger, er personalisering svaret på hvordan du skal treffe hver enkelt av dem.

I Bas har vi landets største kompetansemiljø innen personalisert kommunikasjon, samlet under ett tak, og vi hjelper gjerne deg og din bedrift å lykkes. Her får du vite hvordan!


Hva gjør vi for å personalisere kommunikasjon?

I Bas har vi fokus på tre områder for å gjøre kommunikasjon personalisert:

  • analyse og innsikt
  • kreativitet og kommunikasjon
  • teknologi

Vi utvikler og forbedrer oss stadig på disse områdene, og sørger for å holde oss oppdatert på all relevant teknologi og metodikk – verden står jo ikke stille.

Her kan du for eksempel lese om hvordan vi hjalp Pensjonistforbundet å nå sin målgruppe gjennom personalisert kommunikasjon da koronapandemien inntraff. Ved å endre kommunikasjonsstrategi økte de engasjementet blant sine medlemmer, og det i en tid med nedstenging og avlyste fysiske arrangementer.



Plusspodden pensjonistforbundet


Hvem hjelper vi med personalisering?

Bedrifter som ønsker å være personalisert og relevant ovenfor kundene sine - det er våre drømmekunder! Vi har standardiserte metodeverk som vi benytter til forskjellige typer leveranser. På tekniske prosjekter benytter vi prosjektstyring etter prinsippene i Prince2 for å ha stålkontroll på omfang (scope), risiko og prosjektkostnad. Selve gjennomføringen har som regel en mer agil tilnærming med sprinter, stand-ups osv.

Våre største kunder er markedsledere i sine respektive bransjer, som betyr at de har store kundebaser. Vi er veldig stolte over å kunne si at våre kundeforhold strekker seg som gjerne over både 10 og 20 år.

Vi jobber med kunder innenfor varehandel, bil, reiseliv, ideelle organisasjoner, bank/finans, energi, telekom og media. Noen av de beste i klassen er ARK, Varner, Coop og BBL Pivotal, og her kan du lese mer om hva noen av våre kunder har fått til med personalisert kommunikasjon.


Arbeidsmetode S ny 1000x670


Hvordan hjelper vi med personalisering?

Vi leverer 1:1-kommunikasjon i alle kanaler og på alle flater, samtidig som vi er rådgivere og sparringspartnere med CRM- og markedsavdelinger. Løsningene våre dekker alt fra enkle kampanje-, e-postverktøy og print-tjenester, til sofistikert kundeanalyse og avanserte Marketing Automation-systemer.

For å gjøre vår portefølje av løsninger, bransjeerfaring og beste praksis-prosesser komplett, tilbyr vi en av markedets sterkeste analysekapasiteter. Fullt integrert, i sanntid.

Analysegjengen vår jobber med blant annet:

  • Segmentering og profilanalyser
  • Online scoring
  • Databerikelse
  • Målgruppeidentifisering
  • Tvillinganalyser og optimalisering
  • Data management
  • Prediktive analyser (churn, CLV, next best offer etc.)


Bas verktøykasse 2020

Vanligvis jobber vi etter agile prinsipper som Scrum og Kanban. Men uansett rammeverk, så er de viktigste elementene alltid de samme:

  • Fokus på å bygge, måle og lære prinsipper og utstrakt bruk av kundedata og innsikt
  • Ressurser on-site​ (eller tett på via Teams om koronarestriksjoner krever det)
  • Kampanjer og aktiviteter tilrettelagt for hypotesetesting


Hvordan jobber vi sammen?

Vi har partnerskap med de viktigste leverandørene innenfor markedsføringsteknologi, fordi vi ønsker å beherske alle de viktigste komponentene som et moderne markedsføringsøkosystem består av, inkludert SAP Marketing.

Vi har analytikere og data scientists som har utviklet metoder og modeller for å få innsikt og forståelse fra kundedata.

Og sist, men ikke minst, har vi et fullblods digitalt byrå som utvikler kreative konsepter, lager innhold, og ratter store og små digitale annonsekontoer. Vårt byrå har utviklet et unikt konsept som flytter våre kunders markedsføring over til personalisert og relevant og analytisk drevet kommunikasjon - som bygger på vår egenutviklede kommunikasjonsplattform. Vi tar ut en kreativ «retning og setning», som tar utgangspunkt i våre kundes kjerneverdier og som funker optimalt innen alle 1:1-kanaler.

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med personalisert kommunikasjon? Ta kontakt med Are

Vi gleder oss til å gjøre din kommunikasjon enda bedre!

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler