Refleksjoner fra vår erfarne prosjektleder, Merete Smith Lund

Av Lena Angvik

18. juni kl. 14:22


Merete Smith Lund er en av de mest rutinerte folka i Bas; hun har vært prosjektleder her i hele 17 år og hengt med på utviklingen fra tradisjonell til digital og nå også AI-drevet markedsføring. Her deler hun sine beste innsikter som prosjektleder for en kreativ gjeng.

Ikke bare holder Merete i trådene på kundeprosjekter, hun er også en sentral del av planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av Bas’ mange kurs og konferanser. Hun sørger for at alt fra presentasjoner til mat og teknisk utstyr er på plass, og er en dame som virkelig vet verdien av detaljert planlegging og tett oppfølging. Har vi nok glass til alle som kommer? Er plakater hengt opp så folk finner veien? Hvor ligger alle mikrofonene? Og hva gjør vi når en foredragsholdere har mistet flyet sitt? Bare slapp av, Merete har det under kontroll 😌


Det finnes jo utrolig mange typer prosjektledere. Hva er spesielt med å være en kreativ prosjektleder?

Å være prosjektleder for en kreativ gjeng krever mer enn bare organisatoriske ferdigheter. Man bør ha litt people skills, være en god lytter og kunne motivere teamet til å prestere sitt beste.

Det er viktig å forstå hvordan kreative prosesser fungerer. Da er det veldig nyttig å ha jobbet som «utfører» selv for å kunne gi gode råd til kunden og lede prosjektet effektivt. Selv startet jeg som prosjektleder for produksjonsavdelingen vår, som jobber med trykkmateriell og DM, før jeg tok spranget over til CRM-avdelingen og begynte å jobbe med ulike MA-verktøy.


Har du en favorittkunde?

Oi, det er vanskelig å velge bare én. Men hvis jeg måtte, må det være Elkjøp. Samarbeidet med dem har vært både spennende og givende, og vi har levert mange kreative konsepter som de fortsatt benytter seg av i dag. Det tette samarbeidet og den gode tonen vi har, gjør arbeidet både gøy og effektivt. I perioder med mange prosjekter på blokka har vi korte daglige standups og holder samtalen gående på Teams mellom slagene. Det er superviktig når man trenger kjappe avklaringer for å kunne jobbe videre på prosjekter.


Hva med favorittverktøy?

Det er ingen tvil om at Monday er øverst på listen! Fleksibiliteten og mulighetene for filtrering og sortering gjør det til en viktig del av min arbeidsflyt. Det kan være å holde styr på alle detaljene rundt et arrangement eller et kreativt prosjekt. Derfor er et godt prosjektverktøy og en solid mal helt avgjørende. Selvfølgelig skal man heller ikke undervurdere gode gamle Excel.


Og til slutt, hva er det kuleste prosjektet du har jobbet på?

Her kan jeg nesten ikke si noe annet enn Dialogkonferansen, som er Nordens største konferanse innen CRM, CX og digital markedsføring, og som vi i Bas har arrangert i over 25 år.

Vi gjør alt selv, fra å booke foredragsholdere, lage nettside, være kontaktpunkt for hotell og deltakere og følge opp alt som skjer under konferansen. Det er utrolig mye arbeid i forkant, og de fire dagene vi er der jobber vi døgnet rundt. Det er en million små detaljer å holde styr på som man aldri tenker over før man står oppi det selv. Men, det er så gøy å møte deltakerne og ønske dem velkommen til konferansen. Jeg blir så stolt av alle de flinke kollegaene sine og hva vi får til sammen!

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler