Våre beste tips for mer effektiv markedsføring

Av Patrick Sveum

08. mars kl. 10:05

En av de vanligste måtene for markedsavdelingen å øke inntjeningen på er å rette mer innhold mot kunden; sende ut flere e-poster og SMS-er, kjøpe flere annonser eller kjøre flere kampanjer. Dette gjøres gjerne så lenge man ser at man tjener mer enn man bruker per nye utsendelse. Når man så når punktet hvor kundene forlater deg fordi man maser, eller kostnadene på utsendelser overstiger inntjeningen, må man finne andre måter å øke inntjeningen.

Men – og du gjettet det kanskje – det finnes en bedre måte å gjøre det på...

Send ut bedre innhold, ikke mer innhold

Du trenger ikke vente til du har mettet kundene dine med innhold før du starter arbeidet med å forbedre det du sender ut.

Hvis du hele tiden sender ut flere nyhetsbrev og automatisert innhold fra kundereiser uten å spisse dem – det vil si, sørge for at kommunikasjonen treffer riktig kunde med riktig innhold til riktig tid - vil kundene forlate deg. Markedsførerne vil ikke ha noe tid til å gjøre noe nytt lenger, fordi all tid går med på å holde hjulene i gang.

Så gjør deg selv og dine kolleger en stor tjeneste, og forbedre kommunikasjonen i stedet for å sende ut mer.

Kontrollgrupe riktig målgruppe


Både kunnskap og kvalitet er ferskvare

Det er ikke sikkert at kundereisen du laget for fem år siden er like relevant i dag, eller at e-posten fra i fjor treffer like bra i år. Det er bare én måte å vite det på, og det er å teste. Lag den nye versjonen av e-posten med et annet design, bytt bilde eller prøv et annet emnefelt. Test den nye versjon opp mot den gamle, og se hvilken av de som leverer best på dine nøkkelmål (KPI). Min mening er at en moden markedsføringsorganisasjon tester hele tiden, alltid er ute etter ny lærdom, og finner ut hva som fungerer. Bare husk at det du lærer i dag ikke nødvendigvis gjelder om et år. Sett utløpsdatoer på kunnskapen, og test på nytt før kunnskapen surner.

Hvis du vil lese mer om viktigheten av å sette klare mål og verdier på din markedsføring kan du lese mer i mitt forrige blogginnlegg: Bevis hvordan markedsføringen skaper verdi.

Treff målgruppen


Kom i gang nå

Det er utrolig mange forskjellige ting man kan teste og optimalisere, men jeg skal gi deg en liste over noen ting du kan teste i de fleste marketing automation-systemer. Det er selvsagt noen systemer som gir deg flere muligheter enn andre, og om du føler at ditt system ikke gir deg nok mulighet til å teste din vei til mer effektiv markedsføring så hjelper vi deg gjerne.

Her er ti forskjellige ting jeg anbefaler deg å teste:

  1. Emnefelt
    Test forskjellige emnefelt; langt vs. kort, med eller uten emoji eller bare forskjellig innhold. Ikke glem at også preheaderen må jobbes med og testes.
  2. Bilder
    Forskjellige bilder, bildestørrelser eller motiv kan gjøre veldig mye forskjell for om kundene leser videre i eposten, spesielt på herobildet. Test og finn ut hva dine mottakere foretrekker. Prøv også å teste med eller uten bilde.
  3. Lengde
    Fungerer en kort e-post med bare en artikkel eller fokusområde bedre for din bedrift, eller liker kundene mer innholdsrike eposter?
  4. Kanal
    Kanskje en pushmelding i appen er vel så bra som en SMS eller e-post. Kan det være verdt å bruke penger på en DM på enkelte kundegrupper eller budskap?
  5. Tidspunkt
    Send halvparten kl. 08 og den andre halvparten kl 17 for å sjekke hva som funker best.
  6. Rabatter og kuponger
    Er de verdt det? Fungerer det kanskje like greit med 30% rabatt som 40% på den kupongen?
  7. Frekvens
    Hva skjer om du kutter ut et nyhetsbrev, eller legger til ett til?
  8. Språk
    Test et mer ungdommelig språk på yngre publikum eller bruk et mer muntlig språk. Bytt språkform til nynorsk for de som bor på de sidene av landet, eller har bedt om det selv. Hvordan påvirker det dine KPI-er?
  9. Avsender
    Test med personlige avsendernavn, som f.eks. Jonas fra DNB eller Hanne fra SATS. Dette har spesielt potensiale for å fungere dersom man har en personlig kobling mot en kundebehandler, for eksempel.
  10. AI
    I mange verktøy finnes det AI-moduler du kan implementere, som send time optimization (STO), automatisk kanalvalg, next best action og mye annet. Dette kan, avhengig av kompleksitet, gjøre at du drar et element inn i kundereisen eller du starter et pilotprosjekt.

Kanskje nøkkelen til salgsvekst i 2021 ligger i å fokusere på disse tipsene til mer effektiv markedsføring?

Det er bare én måte å finne det ut på...

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler