Av
14. sep. kl. 12:15
Sitter du på det som føles som dag 786 med hjemmekontor og skulle ønske du kunne ha et godt, gammeldags møte med ekte mennesker på et ekte kontor? Jepp, jeg også 🙄
Det er ingen tvil om at hjemmekontor skaper utfordringer for oss som jobber med salg, men her får du mine seks beste tips og triks til å vinne kunden fra kjøkkenbordet 🙌
En god salgspitch kommer fra god research. Ikke bare bør du undersøke hvem du pitcher til, men også hvem deres konkurrenter er. Kartlegg markedet for den potensielle nye kunden din, gjør deg opp noen tanker og ta dem med deg i møtet. Ved å komme forberedt bygger du kredibilitet, og at du er en 'stalker' fungerer som en artig ice-breaker!
De fleste har en standard bedriftspresentasjon liggende et eller annet sted som noen andre har laget for lenge siden. Ikke børst støvet av denne. Lag din egen, da er du trygg på innholdet, du kan lage konkrete eksempler for bedriften du pitcher til og bruke caser som er relevante og oppdaterte.
Ikke glem at selv om man skal presentere seg selv og sin bedrift bør ikke dette ta opp for mye plass. Det handler ikke om hvor du studerte eller organisasjonsstrukturen i selskapet ditt, men problemet du kan løse for kunden.
Man kan lett gå i fella hvor man overkompliserer det man ønsker å presentere og overvurderer andres bransjekunnskap. Ta det ned til et enkelt og konkret nivå, og fjern all irrelevant kommunikasjon.
Finn ut hva tror du kan være mest aktuelt for kunden og velg deg ut en til tre områder du vil gå dypere inn på. Begrunn gjerne hvorfor du har valgt akkurat dette og fokuser på hvordan du ser for deg å løse problemet.
Det absolutt verste jeg kan tenke meg er at jeg kjører gjennom en salgspitch uten avbrekk. Det blir stivt og formelt, og skjer lettere nå som vi alle sitter på hjemmekontor og har videomøter med lyd og bilde av.
Start pitchen med å si at det er supert å stille spørsmål underveis, og ha selv noen spørsmål på lur slik at du kan brekke opp presentasjon med litt toveis kommunikasjon. Dette er også supert for å forme budskapet utover i presentasjonen basert på informasjonen du har fått fra kunden.
Hva enn du gjør, ikke gå over møtetiden som er satt av.
Ikke vær en av dem!
Om du har fulgt de forrige stegene har du mest sannsynlig nå laget en god salgspitch, kartlagt markedet og fått noen erfaringer. Bruk kunnskapen nå som den er varm, og finn flere kunder i samme bransje - det sparer deg for mye tid i research.
Håper du har fått litt inspirasjon til å legge inn 110% i din neste salgspitch – lykke til! 🤩
Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.