06. feb. kl. 15:26
Selv om Victoria ikke har den lengste fartstiden i Bas så har hun vært med på mye, jobbet med flere store kunder og fått utelukkende gode tilbakemeldinger. Hun har vært utleid til Varner i 6 måneder for å bidra til med kommunikasjonen der og har hjulpet kunder som Morrow Bank, RiksTV/Strim og Bilista med å bli mer personlige.
Hmm. Det betyr at vi lager kommunikasjon som oppleves relevant eller verdifull for kunden. De fleste i dag kan jo skrive «Hei, Victoria!», som teknisk sett er personalisering, men om budskapet ellers oppleves helt irrelevant eller forstyrrende har det ingen effekt. Når vi klarer å forutse hva kunden har behov for å vite, eller ønsker å høre, til rett tidspunkt, og med rett kanalmiks – det er da magien skjer.
Jeg har vært så heldig å få være med på mange spennende prosjekter allerede. Men om jeg skal velge ett, blir det prosjektet der vi assisterte Komplett Bank i overgangen til den nye merkevaren Morrow Bank. Min rolle var å planlegge og gjennomføre kommunikasjon for eksisterende kunder i forkant av, underveis og i etterkant av merkevareskiftet.
Hvorfor? Fordi det var en ny måte å tenke kundereise på for min del. Det var spennende å utarbeide de ulike stadiene av reisen kunden skulle gjennom, fra praktiske hensyn og nødvendig informasjon, til merkevarebyggende aktiviteter og ikke minst å bygge tillit i alle ledd – og like spennende å følge med underveis på om kundene responderte slik man forventet.
Jeg mener det er viktig for bedrifter å jobbe aktivt med det for å holde seg konkurransedyktige. Kundens forventninger øker stadig, og kampen om oppmerksomhet blir hardere. I tillegg ser jeg bare positive ringvirkninger: vellykket 1:1 kommunikasjon krever innsikt, som gir bedre forståelse av kundens behov og preferanser, som gjør det lettere å selge produkter og tjenester. I tillegg er det god sjanse for mer fornøyde og lojale kunder.
Det finnes ingen magisk formel. Mine beste tips er å prøve seg frem, og minne hverandre på å alltid snakke på kundens premisser. Følg nøye med på hva som fungerer, og ha gode rutiner for å jobbe aktivt med å videreutvikle kommunikasjon.
Dette vet de fleste allerede, men alt for få jobber aktivt med det. Det kan være lett å se seg litt blind på hva som er viktig for kunden når man sitter så tett på. Tør å stille hverandre de tøffe spørsmålene: hvorfor gjør vi denne aktiviteten? Hva vil vi egentlig oppnå med den? Er det egentlig relevant for kunden?
Men kanskje viktigst av alt – ikke vær så redd for å gjøre feil. Tør å prøve!
Vil du ta en prat med Victoria? Hun vil gjerne høre fra deg 🥰 Send en e-post på victoria.olsson@bas.no!
Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.