Slik lagde vi ny merkevareprofil for Dialogkonferansen

Av Lovise Olsen Misund

30. nov. kl. 15:30


September 2022, pandemifritt og trygt, og endelig kunne vi arrangere Dialogkonferansen igjen! Årets desidert største høydepunkt for alle oss som jobber i Bas. Men mye hadde skjedd siden høsten 2019, og vi fant ut av det var på høy tid å gjøre noe med merkevaren. Slik gikk vi frem.

Nordens største konferanse innen CRM, CX og digital markedsføring

Dialogkonferansen er Nordens største konferanse innen CRM, CX og digital markedsføring, og vi i Bas har arrangert den siden 1997. Da er det naturlig at merkevaren trenger noen oppdateringer innimellom.

En av de største verkebyllene var at det ikke fantes noen direkte sammenheng mellom konferansens navn og bedriftens navn lenger. Da vi het Bring Dialog og Netlife Dialog (ja, vi har skiftet navn mange ganger) var det ikke et like stort problem at konferansen vår het Dialogkonferansen. Men Dialogkonferansen og Bas Kommunikasjon har ikke en like direkte sammenheng.



Hvordan knytte merkevarene sammen?

Vi ønsket ikke å endre navnet til Dialogkonferansen. Den har hatt det samme navnet siden første gang den ble arrangert, og det står godt og er godt kjent. Derfor måtte vi finne andre måter å knytte merkevarene sammen på.

Et ganske åpenbart tiltak var å synliggjøre Bas sin logo under konferansen. Alt materiell måtte produseres på nytt, og da passet vi på å få med Bas sin logo der det var relevant.

Vi ønsket også å skape en visuell sammenheng mellom de to merkevarene, og inkorporere Dialogkonferansen som en sterkere del av Bas. Vi tok derfor utgangspunkt i Bas sin logo når vi skulle oppdatere og lage en ny. Vi ønsket ikke bruke Bas sine klammer i en helhet, og valgte derfor å bruke bare hjørnene, for å få med deler av dem.

Farger

Vi ønsket å fortsette å bygge på blåfargen vi allerede hadde, da vi opplevde at den var identitetsskapende og allerede står sterkt. Bas sin identitet har også en blåfarge, og trykkmessig de ganske like. Dette skaper også en liten sammenheng. En utfordring med blåfargen er at den er veldig ulik på trykk kontra på web. Men det har vi valgt å omfavne og dyrke i stedet for å se på det som en utfordring.


Vi ville bytte ut den andre fargen i identiteten, den lyse rosa, da vi ikke synes disse fargene klarte å skape det riktige utrykket sammen. Valget sto derfor egentlig mellom å bruke en av Bas sine andre eksisterende farger, eller en av de fargene vi hadde i identiteten vår tidligere.

Valget falt på å bruke den lyseblå fargen som tidligere lå i Bas sin identitet. Den støtter fint opp under den andre fargen, og gir oss mer rom til å skape et litt lekent utrykk.

Vi gravde litt i andre ting vi hadde fra før, og bestemte oss for å ta i bruk et mønster som tidligere bare har ligget som bakgrunn på nettsiden. I dette mønsteret ligger en del elementer som vi dro ut og begynte å bruke på andre måter.




Slik ble den nye identiteten til konferansen født, og de neste årene skal vi dyrke denne identiteten og virkelig la den skinne gjennom i hele konferansen. Vil du se merkevaren i egen person? Kom på Dialogkonferansen 2023, da vel – vi slipper billettene snart!

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler