Av
01. nov. kl. 10:23
Å jakte pikselperfekte og like e-poster på tvers av alle e-postklienter er en umulig oppgave. I stedet må vi forsøke å få hver klient til å samarbeide og gjengi den beste utgaven de kan. Det krever at vi investerer både tid og kjærlighet med de ulike klientene, og noen av de trenger helt klart mer kjærlighet enn andre.
Sender du ut e-post, bør du være klar over er at e-posten din kan se svært forskjellig ut avhengig av hvor den åpnes. Faktisk må du regne med at e-posten din kan ha over 15 000 ulike versjoner avhengig av hvilken klient, skjermstørrelse, operativsystem og ikke minst hvilke brukervalg mottakeren har valgt. Regner vi med alle variabler vi finner i dag kan det reelle tallet være nærmere 300 000!
Heldigvis kan vi, ved hjelp av data, vite hvilke klienter kundene våre og målgruppen vår bruker mest. Dersom vi ikke har tilgang til denne dataen så har vi sider som emailclientmarketshare.com. Her finner du en månedlig oppdatert oversikt over de mest populære klientene i hele verden:
💡Ironisk nok så er Outlook på Mac en moderne e-postklient, med langt bedre støtte enn versjonen du finner på Windows.
Slår vi sammen Apple og Gmail sin del av markedet ser vi at omtrent 90 % sitter på relativt moderne e-postklienter. Er det ikke da på tide å slutte å tenke Outlook først?
Problemet med at e-post er så effektiv som markedsføringskanal er at det medfører til at vi mottar flere og flere e-poster hvert eneste år. Konkurransen om å bli sett i innboksen blir bare større og større og det å skille seg ut i flokken er helt essensielt.
Segmentering, personalisering og så videre er viktig for å passe på at rett e-post havner hos rett mottaker til rett tid, men hvis resten av e-posten ser ut som alle andre i innboksen er det lite sannsynlig at mottakeren investerer noe særlig tid på den.
Vi må få frem budskapet i e-posten, enten det er å vise frem et produkt eller informere om en ny tjeneste. Moderne e-poster kan her skille seg ut med interaktivitet og dynamisk innhold. Det kan være å klikke for å se produktet ditt fra flere vinkler, se en animert GIF av produktet, høre på en bit av en podkast direkte i e-posten, svare på noen spørsmål slik at vi lærer mer om kunden, spille et spill, gi en tilbakemelding etc.
Hver handling vi gjør med en e-post får oss investert, og sannsynligheten for at vi leser eller klikker videre er mye større når vi først har blitt investert.
Vi vet at interaktivitet og bevegelse kan gi så mye som 72 % CTOR (click-to-open rate) og at forbrukere i 2023 ikke bare ønsker seg, men forventer denne type moderne elementer.
Her er et eksempel fra en e-post vi har satt opp for Norsk Rikstoto. I onboardingløpet er det viktig å få kunden til å fullføre oppsettet av profilen sin, slik at vi kan kommunisere med de. De som ikke har fullført prosessen får da en personalisert e-post med en progress bar som viser hvor langt de er kommet, og med en GIF av en løpende hest.
De nye e-postmalene til Gjensidige er laget av oss i Bas. Malen har sterke farger som du finner igjen på hjemmesiden, basert på den kjente vekteren deres. Designet har store interaktive CTA-knapper, som er fullt klikkbare, slik du ville forvente å finne på en moderne nettside og med støtte for dark mode.
Malen er designet for mobil slik at når vi beveger oss ned på en mindre flate så forsvinner navigasjonsmenyen inn i en hamburgermeny og margene blir smalere. Da får vi mer plass til innholdet vårt med den begrensede skjermstørrelsen vi har tilgjengelig på mobil.
Interaktiviteten her drar nytte av støtten vi finner hos mere moderne e-postklienter, og de klientene som ikke støtter det får en statisk versjon, uten disse effektene.
Et kjent triks for å gi en følelse av at noe haster og at man må handle nå er å bruke en nedtellingsklokke i e-posten din. Denne oppdaterer seg dynamisk med hvor lenge det er igjen av tilbudet når mottakeren åpner e-posten og teller ned. Vi kjørte en kampanje med dette for Sector Alarm, hvor antall leads økte med 1150% sammenlignet med en lignende kampanje sendt ut tidligere uten nedtelling.
En populær trend som blir brukt mye i retail er å lage e-poster som kun består av bilder. Det er rett og slett e-poster satt sammen av ett eller flere bilder hvor mye (eller alt) innholdet blir presentert i bilder. Disse er populære fordi man ved første øyekast tilsynelatende kan unngå en del av utfordringene som følger med e-post når det er relativt lett å sette inn et bilde.
Et bilde sier mer enn tusen ord, ja, men for e-post er anbefalingen at bilder brukes til å supplere teksten din og ikke til å fortelle hele budskapet. Det antas at mer enn 320 000 personer lever med synshemming i Norge (ref. Blindeforbundet.no). Hvis tilgjengelighet er viktig for deg bør du lese videre.
Det er mye å ta hensyn til når man skal lage e-post, men vi håper dette innlegget hjalp deg litt på veien. Du kan gjerne ta kontakt med vår frontend-utvikler Dan om du har spørsmål eller ønsker å ta en prat om hvordan vi kan ta e-postene dine til neste nivå. Detaljene hans finner du rett under her.
Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.