Det beste fra Dialogkonferansen 2023

Av Lena Angvik

05. okt. kl. 10:28

I 2023 kom Dialogkonferansen tilbake til gode, gamle Strömstad, og som vi koste oss! Vi har ledd, lært, blitt inspirert, diskutert, kledd oss ut, spist masse digg, møtt gamle venner og fått nye venner. Ikke minst har vi lært fra noen av de beste i vår bransje! Her har vi samlet noen av innsiktene fra Dialogkonferansen 2023 – Nordens største konferanse innen CRM, CX og digital markedsføring👇🤓

Telia

Da Telia kjøpte TV- og bredbåndsselskapet Get med én million kunder, måtte selskapet tenke nytt og samtidig jobbe mer effektivt med CRM. Sanna Emtinger er leder for CVM & MarTech i Telia. Hun fortalte oss hvordan Norges største utfordrer gikk fra CRM 1.0 til 2.0.

  • Rydd opp i dataene og sorter dem logisk slik at dere kan gjøre relevante aktiviteter. Tør å ekskludere kunder!
  • Sikre at teknologien passer deres behov og er effektiv
  • Gå fra enkeltaktiviteter til always-on. Alltid ha aktiviteter i systemet
  • Sikre at dere har rett kompetanse. Det inkluderer opplæring og kunnskapsløft i nye systemer og å ha en egen MarTech-avdeling med fagspesialister og tydelige roller
  • Sett alltid kundens behov først, ikke tenk på hva du har lyst til å sende ut!


Sannas fire tips: Du må ha skikkelig tro på fremtiden. Du må tørre å ta valg. Du må teste. Du må ha tålmodighet.


Snap

Er AR bare morsomme filtre eller et nyttig verktøy for merkevarer? Martin Wenstad Janssen fra Snap viste oss hvordan AR kan brukes for å skape verdi for merkevarer. Det kan faktisk brukes til mye mer enn å filme seg selv med kaninører!

Med AR kan du blant annet:

  • Prøvesitte en bil
  • Se hvordan møbler vil se ut i stua di
  • Teste malingsprøver på veggen
  • Scanne for å finne info, f.eks. fargekoder eller hunderaser
  • Se alle rettene på en restaurantmeny
  • Prøve på et armbånd


Vi ble både overrasket og inspirert over alle mulighetene som faktisk finnes med AR. Kanskje er det på tide å inkludere AR i markedsføringen din?


Airbnb

Raj Sivasubramanian fra Airbnb tok oss gjennom «The power of stories to improve CX in a metric-centric world».

Hvordan bryte ut av en metric-centric felle?

  • Skift rapporteringsfokus fra trender til målinnsikt
  • Bruk video for å bringe kunden til live og vise empati
  • Vis frem positive tilbakemeldinger fra kunder for å fremheve god CX


Som Raj sa: "CX-målinger er imidlertid et tveegget sverd, fordi et overfokus på trendmålinger reduserer kunder til datapunkter og kan kvele sann forståelse av kundeopplevelsen."


Polestar

Polestar viste oss hvordan de bruker maskinlæring og AI for å forbedre kundeopplevelser. Det inkluderer blant annet:

  • Kategorisere feedback
  • Svare på spørsmål fra kunder
  • Optimalisere CX
  • Lage kundereiser
  • Forstå kundens pain points



Forsvaret

Aldri har norsk befolkning hatt større tro på Forsvaret og NATO, men hva gjør man når man står ovenfor omdømmeutfordringer? Etter en rekke varslingssaker som gjaldt blant annet mobbing og seksuell trakassering, måtte Forsvaret legge en strategi for å gjenoppbygge tillit.

En god strategi er stor nok til å skape endring, og enkel nok til å forstå hvordan.

  • Mål: skape motivasjon og engasjement for førstegangstjenesten
  • Strategi: være til stede i livet til målgruppen med troverdighet, samt skape følelsmessig tilknytning og engasjement
  • Virkemiddel: annonser på Snapchat med ekte historier fra de som er i Forsvaret. Design thinking som metode for brukerinnsikt


Aslaks 3 tips: Åpenhet – ikke stikk ting under en stol, ærlighet i historiefortellingen, og masse mot!


Vi gleder oss allerede til neste års konferanse – håper å se deg der! 👋

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler