Bli kjent med Kreativ: Helga

Av Helga Stormo

03. feb. kl. 13:03


Visste du at Bas har et eget digitalt byrå – en hel avdeling med innholdsprodusenter, designere, performancespesialister og art directors? I denne serien får du tips og inspirasjon fra avdelingen som enkelt og greit har kalt seg selv Kreativ.

Møt Helga.

Helga har lenge jobbet med markedsføring i Bas, både som rådgiver for kundene våre, og nå som markedsansvarlig.


Vi i Bas driver jo med personlig kommunikasjon. Hva betyr det for deg?

Det betyr at kommunikasjonen jeg mottar, enten det er e-post, SMS eller push-notifications, ikke oppleves som irriterende, men nyttig. For eksempel setter jeg stor pris på når:

  • Oda viser meg i appen hvilke dagligvarer jeg kanskje mangler, sånn at jeg enkelt kan legge de til i handlekurven

  • Folio (bankkonto) sender meg nyhetsbrev og minner meg på å sende aksjonærregisteroppgave, med en enkel steg-for-steg beskrivelse på hvordan jeg gjør det, skrevet på en lettfattelig måte

  • Ruter sender meg pushmelding og sier ifra om at månedsbilletten min snart går ut

  • AirBnb viser meg hjem jeg kan leie i sommerferien som er AKKURAT min smak, uten at jeg har gjort et søk


Oda



Dette er eksempler som gjør at jeg sparer tid, penger og energi. Det oppleves som nyttig, ikke slitsomt eller creepy.

På en annen side ser jeg at enkelte selskaper kanskje burde drive litt mindre med personalisering, fordi det oppleves som irriterende.

Et eksempel på det er Uber, som flere ganger i uka sender meg push-notification og spør om jeg vil booke taxi. Jeg har ingen mønster på når jeg booker taxi. Uber tar en råsjans på at jeg skal ta taxi akkurat den dagen, noe som er svært lite sannsynlig. Dette minner meg på at jeg må skru av notifications fra Uber…

Foodora har også svært lett for å sende push-notification kl 16 og spørre om jeg vil kjøpe middag. Dette blir også litt som å skyte fra hofta…

Så kort fortalt synes jeg personalisert kommunikasjon funker når man med stor sannsynlighet kan forutse at kommunikasjonen treffer – altså, den må være basert på et tydelig mønster fra forbrukeren sin side.

Hva er det kuleste prosjektet du har jobbet på, og hvorfor?

Jeg fikk æren av å drive med digital markedsføring for AMOI, noe jeg synes var skikkelig moro. AMOI er en genial tjeneste som gjør at du kan bestille deilige råvarer fra for eksempel Mathallen, og få det levert på døra. Dette kan være fersk fisk, kaffebønner, biff, blomster osv.

Grunnen til at jeg likte dette prosjektet så godt, var at vi fikk jobbe med hele verdikjeden, altså både det kreative innholdet i annonsene, det tekniske oppsettet, måling av resultater og optimalisering av kampanjene.

I tillegg likte jeg at AMOI var i oppstartsfasen. Det var kort vei til beslutningstaker, noe som gjorde at vi kunne være spontane og få raskt gjennomslag for idéene våre. I tillegg er tjenesten noe jeg har skikkelig trua på!

Hva er ditt beste triks for å booste kreativiteten?

For å booste kreativiteten liker jeg å jobbe fra ulike steder. Hvis jeg trenger å sparre med folk, liker jeg å sitte på kontoret, mens hvis jeg må fordype meg i noe, sitter jeg gjerne på kafé eller hjemmekontor. Endring i omgivelsene gir meg mye glede, kreativitet og produktivitet!

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler