4 tips til kommunikasjon mot Generasjon Z

Av Evelina Pilibaityte

11. aug. kl. 08:57

Generasjon Z er generasjonen som ble født mellom 1995 og 2009. Denne generasjonen har hatt tilgang til internett og sosiale medier hele sitt liv. Jeg spurte fem venner hvor ofte de sjekker sine sosiale medier-kontoer, og svaret var ca 100 ganger om dagen. Det er mye.

I år estimeres Generasjon Z å være verdens største forbrukergruppe. Derfor sier det seg selv at bedrifter som ikke går inn for å forstå denne generasjonen raskt mister markedsandeler.

Her er fire tips til plattformer der du treffer Generasjon Z, og hvordan du bør tilpasse markedsføringen din til disse plattformene:

1. TikTok

Mer enn 40 % av TikTok-brukerne er i alderen 16-24 år, og 90 % av disse besøker appen mer enn én gang daglig. Med dette kan vi trygt si at TikTok er en av de beste kanalene for å nå ut til Generasjon Z.

TikTok skiller seg fra Instagram, Facebook og Snapchat ved at brukerne ikke bare ser innhold fra sine egne følgere, men også fra hele verden. På den måten får alle en mulighet til å “bli oppdaget”.

Algoritmen favoriserer lokalt innhold, noe som betyr at influencer-kampanjer kan målrettes. Zalando er et godt eksempel på et merke som utnytter TikTok. De bruker influencere til å poste innlegg med klærne deres, og poster også innlegg på sin egen konto, og øker merkevarekjennskap på den måten. Se TikTok-kontoen til Zalando her.


2. Instagram

Generasjon Z er kjent for å ha dårlig konsentrasjonsevne, og man må derfor engasjere de på en måte som er lett å huske. I dag oversvømmes markedet av produkter og tjenester, og derfor er det en desto større utfordring å fange denne gruppens oppmerksomhet. Så hvordan gjør man det?

Instagram Stories er en glimrende måte å nå Generasjon Z på. Gjennom korte videoer kan man skape verdifullt innhold som målgruppen trigges av. Det er viktig å ikke være for “selgende” på Instagram Story, men heller bruke dette som en kanal for å øke merkevarekjennskap.

Instagram Stories er bra fordi:

  • Innholdet blir presentert på en kort og god måte, noe som passer med Generasjon Z sitt korte oppmerksomhetsspenn
  • Kanalen er engasjerende
  • Innholdet er bare tilgjengelig i en begrenset periode. Dette skaper en FOMO (Fear Of Missing Out), noe som kjennetegner Generasjon Z

Et godt eksempel på et merke som utnytter Instagram på en bra måte er nettbutikken NA-KD, som bruker kjente Instagram-influencere for å appellere til publikummet sitt. Se Instagram-kontoen til NA-KD her.


3. Snapchat

Generasjon Z bruker Snapchat oftere enn noen andre generasjoner. Muligheten for å se en melding i bare ti sekunder gjør at man kan slippe seg litt løs og poste uperfekte bilder. Ved å bruke Snapchat-annonsering er det en stor sjanse for å fange oppmerksomheten til Generasjon Z. Appen er en fantastisk måte å vise frem bedriftskulturen og være mer personlig.

Å se en Snapchat Story gir en følelse av å være der sammen med personen som la den ut. Siden brukerne får være autentiske, føles Snapchat mer personlig enn Facebook eller Instagram.

USN (Universitetet i Sørøst-Norge) er eksempel på en aktør som bruker Snapchat aktivt for å rekruttere studenter. De har jevnlig Snapchat “takeover” der de lar en student ta over Snapchat-kontoen for en dag, og filme sin hverdag på studiet sitt. De annonserer også jevnlig gjennom Snapchat i perioder der søknadsfristen er i ferd med å gå ut.


4. YouTube

Sosiale medier blir brukt for å holde kontakt med venner og følge med på trender, men til tider kan sosiale medier også gi negative følelser – som å ikke være tilstrekkelig, dårlig selvtillit osv. YouTube gir Generasjon Z et vindu til å slappe av, tenke på noe annet, koble av og stresse ned. Det kan være alt fra vlogger til videoer der man lærer noe nytt (tutorials).

Som markedsfører er det lurt å tilby seerne autentisk innhold som ikke består av en svær logo og CTA-knapper. I stedet burde man tilby underholdning eller en historie som får en til å føle seg bra.

David Dobriks YouTube-kanal er veldig kjent blant Generasjon Z, og et godt eksempel på hva gruppen foretrekker. Her følger vi hverdagen hans gjennom vlogger, samt forskjellige utfordringer David og vennene utfører.



Vi vet at kommunikasjon er viktig – men måten vi kommuniserer på er enda viktigere. Det er ingen tvil om at det er en utfordring for markedsførere å nå Generasjon Z, da vi snakker om en kompleks generasjon med dårlig konsentrasjonsevne som stiller seg kritisk til mye innhold. Du må derfor forberede deg på å skifte strategier basert på denne målgruppens preferanser. Hvis du er villig til å gjøre det, vil Generasjon Z belønne deg med både oppmerksomhet, positivt merkevaresnakk og til og med økte markedsandeler.

Hilsen en markedsfører som tilhører Generasjon Z :)

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler