4 markedsføringstrender i 2021

Av Arild Horsberg

14. sep. kl. 12:17

En klok mann sa en gang at «det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden». Nye trender og større endringer er alltid vanskelig å forutse – simpelthen fordi de er nye. Disruptive som det så fint heter.

Da Steve Jobs lanserte iPhone i 2007 brukte han ikke spørreundersøkelser eller fokusgrupper for å finne ut hva kundene ville ha. De ville bare ha svart en litt større skjerm eller raskere nedlastning fra internett enn på Nokia 6070 – mest solgte mobil i verden i 2006.

Vi kan trygt slå fast at Jobs tenkte utenfor boksen. Langt utenfor.



Så – hva kan vi forvente av 2021?

1. At du får på plass denne forbaskede kundereisen

For sluttkunden er det en selvfølge nå. Hun tar det for gitt at du er syncet på tvers av alle kanaler og flater, fra Facebook til kundeservice. At hun ikke utsettes for plagsomme annonser etter at produktet er kjøpt. At ikke dine svar automatiseres på en måte som blir goddag mann økseskaft og består av do not reply eposter. Forståelige fakturaer, enkle ordrebekreftelser, relevante nyhetsbrev og app-push på hennes premisser. En selvfølge i festtalene, men mange er sørgelig langt unna.

Kundereise


2. Kunstig intelligens blir menneskelig

AI, maskiner som lærer seg selv til å bli smarte, roboter – har det tatt av i Norge? Bortsett fra i salgspresentasjonene synes ikke vi det. Amazon, Google, Spotify og Facebook ligger flere runder foran så godt som alle her hjemme. Norske markedsførere snakker om AI og maskinlæring, men foreløpig blir det mest enkle algoritmer og regelstyrte kampanjer.

Det finnes noen gode unntak – særlig de beste nettbutikkene har kommet i gang. I de fleste andre bransjer er potensialet stort, festtalene mange og nytteverdien foreløpig lav.

Vårt forslag er å ikke starte med AI – men med kunden. Hvilket problem eller mulighet kan løses bedre med AI eller maskinlæring? Start i det små. La ambisjonene vokse med resultatene.

Ia folk


3. Pandemien vil endre mye – også markedsføring

Vi har alle fått svart belte i å bruke videoplattformer hjemmefra. Vi kommer aldri til å gå tilbake til gamlemåten å snakke sammen og møtes på. Særlig innenfor B2B vil salg og markedsføring endres for alltid.

Også forbrukeradferd vil endres. Vi tror dette får konsekvenser for mange bransjer, ikke bare reiseliv og konferanser. Netthandel har skutt i været i 2020 – og fysiske butikker går motsatt vei. Vi tror ikke forbrukerne går tilbake til 2019-modus. Endringen vil bli den nye normalen. Dermed påvirkes alt fra bilkjøp til selvbetjening, digitalisering og tjenesteutvikling vil se annerledes ut postpandemi.


4. I en verden av fake news blir troverdighet avgjørende

Vi blir stadig mer skeptiske til tradisjonell reklame med vakre mennesker i solnedgang. Det autentiske og ekte vil vinne. Det vil bane vei for økt fokus på relevant og personalisert kommunikasjon, i alle flater og kanaler.

Ærlighet varer alltid lengst. De merkevarene og markedsførere som oppfattes som mest sannferdige vil vinne.

Klarer du i tillegg å være relevant i dine budskap til hver enkelt forbruker - vinner du.

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler