4 grunner til hvorfor din bedrift bør satse mer på LinkedIn-annonsering i 2020

14. sep. kl. 12:24

I dag har LinkedIn godt over en million norske brukere. Likevel er LinkedIn kanskje en av de mest undervurderte annonseplattformene i 2020.

Det som skiller LinkedIn fra andre annonseringsplattformer i sosiale medier, er mulighetene for å nå B2B-kunder og fange ledere. De fleste arbeidstakere er i dag på LinkedIn, så annonsering gjennom denne plattformen byr på mange muligheter.

Her er 4 grunner til hvorfor din bedrift bør satse mer på LinkedIn-annonsering i 2020:

1. Gode målrettingsmuligheter

LinkedIn er det eneste annonseringsnettverket som gir deg direkte tilgang til B2B-kunder med høy verdi. Selv om det er mulig å målrette mot viktige fagpersoner på andre plattformer, er det vanskeligere å garantere at annonsene dine blir sett av beslutningstakere. LinkedIns målretting lar deg finne beslutningstakere i bestemte bransjer, i spesifikke roller og i spesifikke selskaper – uansett hvor snevert eller bredt du ønsker å nå.

LinkedIn lar deg målrette etter:

  • Selskap (f.eks. bedriftsstørrelse, bedriftsnavn, bransjer)
  • Demografi (f.eks. alder og kjønn)
  • Utdanning (f.eks. grader, studieretninger)
  • Arbeidserfaring
  • Interesser og personlighet




LinkedIn viser også en oppsummering over hvilke segmenter du har størst sjanse til å nå med valgt målgruppe:


Annonsene kan vises i:

  • Nyhetsstrøm
  • Sidepanel
  • InMail (levert rett til brukerens innboks)

Facebook benytter seg også av disse annonseringsmulighetene, men LinkedIns målrettingsalternativer er mer avanserte og spesielt tilpasset arbeidsmarkedet.


2. Beslutningstakere er mer mottakelige for markedsføringsbudskapet ditt

LinkedIn er en plattform for arbeidsgivere og arbeidstakere. Annonserer du på LinkedIn og samhandler med B2B-kunder, er kundene også mer mottakelige for markedsføringsbudskapet ditt. De har derfor en mye større respons på annonser enn den gjennomsnittlige Facebook-brukeren.


3. Direkte tilgang til B2B kunder

LinkedIn er den eneste annonseringsplattformen som lar deg målrette B2B-kjøpere av høy verdi. 26% av B2B-beslutningstakere bruker LinkedIn, og selskaper som engasjerer seg på LinkedIn genererer 80% av deres sosiale medier-leads gjennom LinkedIn.



4. Du får det du betaler for

LinkedIn CPC (cost per click) er litt dyrere enn hos konkurrentene, men så lenge du bruker plattformen, annonseverktøyene og målretter deg mot de rette målgruppene, kan disse potensielle kundene være mer verdifulle enn hva de hadde vært gjennom andre sosiale medier som Google eller Facebook.

Med tålmodighet, kunnskap og en gjennomtenkt strategi kan dine LinkedIn-annonsekampanjer være en viktig faktor for at din bedrift skal lykkes med markedsføringen. En godt testet og optimalisert kampanje har potensiale til å få inn tusenvis av nye kunder – og salg.

Vil du komme raskere i mål?

Vi i Bas Kommunikasjon er eksperter på LinkedIn og LinkedIn-annonsering. Vi kan hjelpe din bedrift med rådgiving, administrasjon og publisering av innhold i dine sosiale kanaler, samt måling og optimalisering underveis. Vi bidrar også med innholdsproduksjon.

Vi vil gjerne ta en prat med deg om ditt potensiale for vekst, og hvordan vi kan skape gode resultater for din bedrift. Ta kontakt med jenna.forsman@bas.no for å høre mer.

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler