Sånn lager du innhold som selger

Av Lena Angvik

02. feb. kl. 10:57

Du vil lage innhold som gir kundene lyst til å kjøpe det du selger. Men hvordan gjør du egentlig det? Sjekk våre tre beste tips 👩‍🎨

1. Innsikt og data er gull

Jo mer informasjon du har på kundene dine og hva de er interesserte i, jo bedre. I stedet for å lage innhold du tror kundene dine vil ha, lag innhold du vet de vil ha - basert på data. Dette vil også hjelpe deg å ranke høyere på Google.

Det er flere måter å skaffe innsikt på. Skal du skrive blogginnlegg, for eksempel, kan du gjøre en søkeordsanalyse og se hva folk søker på når de lander på nettsiden din. Dette kan du gjøre på Google Analytics. Deretter kan du bruke ord eller tema fra analysen i blogginnlegget. Pass samtidig på at innholdet reflekterer merkevaren din, hva du står for, og hva du selger.

Et selskap som virkelig har nailet dette er MENY. De har over tid bygd opp en stor innholdsbase om mat på nettsidene sine, og alt er basert på data om hva kundene deres er interesserte i. Resultatet er høy organisk trafikk og høy plassering på Google – MENYs artikler kommer ofte opp som en av de første forslagene om man søker etter noe mat- eller oppskriftsrelatert.


2. Få en fagspesialist til å lage innhold

Alle i ditt firma har en spesialkompetanse - noe som gjør at de er eksperter på sitt felt. Det er akkurat disse folkene du bør spørre om å lage innhold, for de har noe interessant å lære bort.

Noen blir kanskje stresset av tanken på å skrive en artikkel, for eksempel, hvis de aldri har gjort det før. Men husk at det går an å samarbeide - så lenge fagspesialisten kommer med innholdet, kan noen som er god med ord hjelpe med selve skrivingen.

Dette er vi rimelig gode på i Bas, om vi får si det selv – blant annet har vår jurist holdt GDPR-kurs og vår performance-spesialist holdt webinar om Google Ads.



3. Finn ut hvilket innhold publikummet ditt liker

Ha publikumet ditt i bakhodet hele tiden når du lager innhold. Du kjenner kundene dine og vet hvilke utfordringer de har, så lag innhold som hjelper dem og svarer på spørsmålene de har.

Hva responderer akkurat ditt publikum best på – videoer, artikler, webinarer, kurs, SoMe-poster, podcaster eller live arrangementer? Dette kan du teste ved å kjøre samme innhold på flere flater.

Når vi først er inne på hvilken kanal som gjør det best, kan du tenke på hva kriteriene dine for «best» er. For eksempel: det kan hende postene dine på Instagram får mye likes, men bidrar de egentlig til salg? Kanskje webinarene dine får mindre oppmerksomhet i rene seertall enn videoene på TikTok, men hvis du får mange verdifulle leads fra webinarene kan det hende det er nettopp her du bør legge kruttet.


Trenger du hjelp til å komme i gang med innholdsproduksjon? Vår kreative gjeng har mange flere tips på lur, og deler dem gjerne med deg om du tar kontakt! 📞


Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler