De viktigste Google Ads-trendene for 2022

13. des. kl. 12:50

Mange har nok fått med seg at tredjepartscookies vil fases ut i løpet av 2023. Dette betyr at mye av den digitale markedsføringshverdagen slik vi kjenner den i dag vil endres. Spesielt remarketing og konverteringssporing som baserer seg på data fra tredjeparts informasjonskapsler vil bli totalt forandret.

Det er flere grunner til at dette skjer, men de to største faktorene er personvern og strengere lovgivning rundt oppbevaring og deling av kundedata. For eksempel kan man ikke lenger bruke kundedataene som samles inn når brukere navigerer rundt på ulike nettsider til display remarketing (målrettede bannerannonser mot tidligere besøkende på nettsiden din).

Dette betyr at du må tenke nytt, og du må ta stilling til dette allerede nå for å sikre at bedriften din får et konkurransefortrinn når tredjepartscookies forsvinner. Derfor jobber vi i Bas nå med å ruste oss og våre kunder opp mot en «cookieløs» hverdag. Her er noen av de viktigste trendene vi ser.

Første- og nullpartsdata blir viktigere

Når du ikke lengre kan lene deg på tredjepartscookies, blir du nødt til å bruke førstepartsdata bedre, og i tillegg hente inn såkalt nullpartsdata.

Førstepartsdata er data som automatisk hentes inn av nettsiden din – det kan være hvilke undersider brukeren har besøkt, hvilke produkter de har sett på, og kjøpshistorikk. For å samle inn og bruke denne dataen i markedsføringsaktiviteter bør man ha to systemer på plass; en customer data platform (CDP) og en consent management platform (CMP). En CDP henter inn ytterligere identitetsdata som navn, alder, kjønn, lokasjon, e-post, mobilnummer og så videre, i tillegg til livsstilinformasjon, jobbrelatert informasjon, data om hvilke hobbyer du har og transaksjonsdata, for å nevne noe. En CMP holder kontroll på brukernes samtykke rundt innhenting, håndtering og bruk av persondata. Med disse to på plass er du godt rustet til å drive målrettet personalisert kommunikasjon også i fremtiden.

Har du ikke slike systemer bør du hente inn nullpartsdata, slik at du kan bygge kundeprofiler. Dette er informasjon du aktivt spør brukeren om å dele med deg mot at de får noe i retur. Det kan være en whitepaper, en guide, PDF’er med faglig innhold, eller medlemsfordeler. Data du kan spørre om er navn, e-postadresse, mobilnummer og eventuelle preferanser relatert til tjenesten du tilbyr. Ved å hente opp e-postadresser kan du laste opp kundematch-lister i Google Ads og bruke dette i markedsføringen din.


Kontekstuell markedsføring

Kontekstuell markedsføring er en trend som bare vil fortsette å vokse. Her sikter du deg inn mot målgruppen med høy presisjon, basert på tema, ord eller fraser, og helt uten bruk av tredjepartsdata.

Eksempel på dette: du selger et analyseverktøy for markedsførere. Du plasserer en bannerannonse for verktøyet ditt i en artikkel som er interessant for digitale markedsførere, for eksempel en artikkel om hvordan man kan spore resultatene av digitale markedsføringstiltak. Vips, så når du målgruppen din med kontekstuell markedsføring!


Pay-per-click marketing automation

Vi ser også at marketing automation (MA) vil bli en større del av performancebasert markedsføring. Dette er ikke noe nytt, men det å ta i bruk MA på tvers av all markedsføring blir viktigere og viktigere. For eksempel kan du bruke MA til bedre A/B-testing av annonser, call to action-analyse og datadiagnose. Det vil både avdekke og hjelpe med å minimere «feil» som fører til sløsing av annonsebudsjettet.

Les også: 5 gode grunner til å komme i gang med marketing automation

Testing

En annen stor endring Google har varslet om er utfasing av utvidede tekstannonser. Det vil si tekstannonser med tre overskrifter og to beskrivelser med til sammen 180 tegn. I stedet vil det fra rundt juli kun være mulig å opprette responsive søkeannonser (RSA). Google beveger seg mer og mer mot brukerens intensjon bak et søk, og responsive søkeannonser bruker mer maskinlæring til å matche annonsetekst opp mot et søk.

Da vil det være viktig å teste og teste enda litt til. Du bør bruke tiden godt frem til denne utfasingen med å teste hvilke kombinasjoner av de utvidede tekstannonsene som gjør det best, slik at du kan bygge opp responsive søkeannonser ut ifra det. Og har du ikke gjort det enda, bør du sette opp responsive søkeannonser og prøve deg frem, slik at du har gode kombinasjoner av overskrifter og beskrivelser du kan jobbe videre med.


Ønsker du hjelp til å forberede deg på endringene som kommer? Jeg hjelper deg gjerne, så ikke nøl med å ta kontakt!


Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler