7 tips til Black Week for nettbutikker

06. okt. kl. 10:22


Jobber du med e-handel/nettbutikk? Da har du garantert et forhold til Black Week. Black Week trenger ikke oppleves som masete for kundene dine – særlig ikke hvis kommunikasjonen er relevant og kreativ, samtidig som man gir kunden mulighet til å «pause» kommunikasjonen hvis det blir for mye.

Rasmus Houlind er forfatter, foredragsholder og CXO hos vår partner, Agillic. Ikke minst er han helt RÅ på alt som handler om CRM, markedsføring, marketing automation, personalisert kommunikasjon og omnichannel marketing (kjært barn har mange navn).

Her deler han sine syv beste tips til Black Week:


1. Gå fra «Black Friday» til «Black Week» 🗓

Black Friday er en stor risiko – hvorfor i all verden kom butikkene på å satse alt på én dag? Det beste man kan gjøre er å spre risikoen litt, og tilby et bredere utvalg av shoppingdager!

2. Gi forhåndstilgang til Black Week-tilbud som et ekstra insentiv 🌟

Å få tilgang til salget før alle andre er et sterkt insentiv for å registrere seg som medlem eller melde seg på nyhetsbrev. Bruk denne sjansen til å utvide e-postdatabasen din betraktelig!

3. Bygg opp Black Week-listen din lenge før Black Week 📝

Sørg for at du starter i god tid før Black Week med å registere kunder på listen din. Bruk lead ads og verktøy som LeadFamly eller Scratcher.io på nettsiden din! På denne måten unngår du å rote til annonseringen under Black Week, og du kan enkelt flytte samtalen fra betalte til eide medier.

4. Legg vekt på tilbud der leverandørene er med på å finansiere rabattene 💰

Black Week kan lett gi deg dårlige marginer og en lav bunnlinje. Derfor, for å maksimere profitt og ikke bare salg, sørg for å prioritere tilbud der leverandørene dine medfinansierer rabattene. Be kategoriansvarlige om å forhandle tilbudene i god tid.

5. Sett opp og planlegg all Black Week-kommunikasjon i god tid ⏱

Igjen – start i god tid før Black Week med å sette opp og planlegge alle kampanjene. På den måten blir Black Week mye mer behagelig, og med færre overraskelser og feil. I tillegg kan du bruke mer tid på å måle og optimalisere kampanjene – eller til og med forberede julen.

6. Bruk gamification til å gjøre Black Week-kommunikasjonen mer engasjerende, og til å samle inn data om kundene og deres husholdninger 🎯

Black Week er en endeløs spiral av tilbud. Det kan lett bli kjedelig. Så bruk sjansen til å engasjere kundene litt mer ved å bruke gamification. "Snurr hjulet", "Skrap her", "Ta testen" - ikke bare er det engasjerende og morsomt – kunder har også en tendens til å bruke mer penger på merkevaren din hvis de bruker mer tid på den. I tillegg kan du samle inn nullpartsdata ganske effektivt på denne måten (nullpartsdata er data som en kunde med vilje og proaktivt deler med merkevaren din).

7. Inkluder en «Snooze Black Week-knapp» i all Black Week-kommunikasjon 😴

Noen mennesker elsker Black Week-tilbud – mens andre gjør det definitivt IKKE! Så vær ærlig og innrøm overfor kundene dine at det kan bli ganske heftig med kommunikasjon denne uken, og gi dem muligheten til å «pause» kommunikasjonen til Black Week har passert.


Trenger du noen å sparre med om Black Week? Vi hjelper deg gjerne - kontakt oss her.

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler