Bas hjelper Norsk Rikstoto med helhetlig kundekommunikasjon og løsningene Agillic og Tealium

Av Helga Stormo

15. sep. kl. 10:47

Oppe: Amanda Robertsen, ansvarlig kundedialog i Norsk Rikstoto. Nede f.v.: Grethe Borander Rydinge, brand manager i Norsk Rikstoto, Morten B. W. Tønnessen, markedsansvarlig i Norsk Rikstoto, Miriam Wallenius, rådgiver og kreativ leder i Bas og Stina Pettersen, digital markedsansvarlig i Norsk Rikstoto


Du har kanskje hørt om V75, V65 og hesteløp? Dette er noen av spillene til Norsk Rikstoto – den eneste aktøren som får tilby hestespill i Norge. Som de fleste andre bedrifter, er også Norsk Rikstoto opptatt av å kommunisere relevant med kundene sine. Men de må trå varsomt – spilltillatelsen fra norske myndigheter gir klare føringer for hvilket nivå og budskap de kan ha på sin markedsføring. Derfor ønsket Norsk Rikstoto bedre kontroll over kundedataene sine, kommunikasjonen og effekten kommunikasjonen har på kundene.

Bas ble kontaktet av markedsansvarlig i Norsk Rikstoto, Morten B. W. Tønnessen, for å se på en ny MarTech-stack (samling av systemer og plattformer) som skulle sikre nettopp dette. Det ble avklart at Norsk Rikstoto hadde behov for:

  1. En ny Marketing Automation-løsning (MA)
  2. En ny løsning for kundeservice (operasjonell CRM)
  3. En ny Customer Data Platform (CDP) for å samle, strukturere og tilgjengeliggjøre data til segmentering

Are Solberg, COO i Bas, har ledet flere prosjekter med formål om å bytte MarTech-stack, og har derfor erfaring med og kunnskap om alle relevante løsninger på markedet, samt hvordan man skal avklare hvilken løsning som passer til en spesifikk bedrift.

Forprosjekt – valg av teknologi

Are fikk med seg Håvard Kvinnesland, løsningsarkitekt i Bas, til å gjennomføre et forprosjekt der ulike leverandører av CDP, MA og operasjonell CRM ble vurdert. Til slutt falt valget på denne MarTech-stacken:

Denne herlige kombinasjonen vil gi Norsk Rikstoto bedre kontroll på kommunikasjonen.

Med Agillic vil de kunne få bedre kontroll på hvem de skal kommunisere med og ikke.

Med Tealium vil det bli mulig å samle data fra nettsiden til Norsk Rikstoto og andre relevante datakilder. Kundenes samtykker til utveksling av data og GDPR-regler håndteres i løsningen, slik at kun de kundene og dataene som kan benyttes til kommunikasjonen blir tilgjengeliggjort i Agillic.

Teknologien er valgt - hva nå?

Are er opptatt av – og jobber etter – mottoet:


“Teknologi har ikke verdi i seg selv – det er måten man bruker teknologi på som er viktig”.


Fokuset fremover er å oppnå en helhetlig kundekommunikasjon for Norsk Rikstoto. Også her skal Bas bidra – denne gangen med sine kreative hoder.

Vi skal se på kundekommunikasjonen på tvers av kjøpte, eide og fortjente kanaler, og sikre at budskapene henger på greip. Miriam Wallenius, rådgiver og kreativ leder i Bas, sammen med Arild Horsberg, daglig leder i Bas, skal bidra her.

Vi er veldig takknemlig for å få jobbe med en så spennende og nytenkende bedrift som Norsk Rikstoto, og ser frem til alt vi skal få til sammen fremover.

Dette sier Norsk Rikstoto og Agillic:

“Med teknologien vi har i dag, hadde vi ikke kunnet oppnå det fulle potensialet vi vet vi har. Å sette kunden først er viktig for oss - og det må være enkelt å personalisere kundedialoger i et brukervennlig brukergrensesnitt. Med Agillic får vi en løsning som møter våre behov når det kommer til å lage kundedialoger”. Morten B. W. Tønnessen, markedsansvarlig i Norsk Rikstoto

«Vi er beæret over å bli valgt av en av Norges høyt respekterte og velkjente stilftelser for å styrke deres kundeengasjement. Nok en gang har vår visjonære og kundefokuserte partnerskapsstrategi gitt et perfekt resultat. Gjennom vårt sterke teknologisamarbeid med Tealium sammen med vår gullpartner Bas Kommunikasjon, har vi tilbudt en «best of breed-løsning» til Norsk Rikstoto». Emre Gürsoy, CEO i Agillic


Andre artikler