3 trender på Instagram i 2022

22. nov. kl. 11:56

Lurer du på hvordan fremtiden for Instagram-markedsføring ser ut? I dette blogginnlegget skal vi snakke om 3 kommende trender for 2022, og hvordan du kan bruke dem til å skape mer engasjement og synlighet for din bedrift.

1. Shopping

Visste du at 70% av befolkningen bruker Instagram til å oppdage nye produkter, og at 80% innrømmer at Instagram hjelper dem med å bestemme hvilke produkter og tjenester de skal kjøpe? (Facebook) Med andre ord er Instagram en viktig kanal for deg som markedsfører.

Instagram sitt mål er å bli en shoppingkanal hvor vi kan oppdage nye produkter. Med en shoppingintegrasjon er det mulig å tagge produktene, slik at brukerne kan kjøpe direkte uten å forlate appen. Nå trenger du ikke lengre omdirigere brukerne til nettsiden din, i stedet kan brukerne heller se produktene direkte i Instagram, med både forhåndsvisning og prislapp.

Vi anbefaler derfor å være konsekvent med shopping og tagge produktene hver gang du poster. Bruk også shoppingtags på Instagram-stories for å få mest mulig eksponering.


2. Video

Instagram er en go-to plattform for alle videomarkedsførere. Nå som Instagram tilbyr muligheter for videoer i forskjellig formater, vil plattformen sannsynligvis spille enda viktigere rolle enn før. I tillegg vil videoannonsering bli en mye større del av markedsføring på sosiale medier. Legg inn mer tid og ressurser i innholdet og videoproduksjonen, slik at videoene skiller seg ut i “feeden”.

Men hvilken type videoer er det snakk om? Instagram prøver å etterlikne de største SoMe-plattformene TikTok og Snapchat, hvor video spiller en stor rolle. I tillegg forteller nye tall fra Instagram oss at organisk engasjement har falt fra 2020. Reels, videoer og stories vil derfor være enda viktigere enn før for å holde deg relevant for følgerne dine. Se på andres reels og bli inspirert, bruk videoer til å fortelle om merkevaren din og engasjer følgerne dine ved å implementere polls, spørsmål og stickers i dine Instagram-stories.


3. Influencere

Influencere har kommet for å bli. Det som er nytt for influencere i 2022 derimot, er en always on influencer marketing-strategi. Det betyr at du som merkevare etablerer en konsistent tilstedeværelse på sosiale medier gjennom influencerne. Det bør være en influencer som målgruppen din følger, forholder seg til og er avhengig av. Tanken er å sikre at du vises i brukernes feed (og liv) i deres "nødvendighetsøyeblikk", slik at din merkevare er det første de tenker på når de faktisk skal kjøpe noe.

Et godt eksempel er DnB. Silje Sandmæl har blitt kjent som DnB-Silje, og har nå blitt en go-to når det gjelder økonomiråd, tips og triks. Hun fremstår troverdig og kunnskapsrik, og har blitt en slags ambassadør for DnB. DnB har også fått «ukjente» unge mennesker som Levi og Connie, deres UNG-ambassadører, til å bli influencere. De deler erfaringer rundt sparing, lifehacks og tips til deg som ung voksen. For man må ikke alltid bruke «kjendiser» som influencere, det er også mulig å bygge opp interne profiler som egne ansatte. Og det kan til og med fungere enda bedre!


Ønsker du å bli mer relevant på Instagram i 2022? Ta kontakt, vi hjelper deg gjerne!


Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler