Et kommunikasjonskonsept som varmer, for Schibsted Bedrift

Kunde

Schibsted Bedrift

Prosjekt

Et kommunikasjonskonsept som varmer, for Schibsted Bedrift

Tidspunkt

Mars 2020

Schibsted Bedrift samler Norges viktigste nyhetskilder på ett sted og lar bedrifter gi sine ansatte full oversikt over nyhetsbildet. For å aktivere nye og sovende brukere blant DNB-ansatte ville vi lage et konsept som virkelig traff.

Schibsted hos DNB Ha en god dag 18

Schibsted Bedrift samler Norges viktigste nyhetskilder på ett sted og lar bedrifter gi sine ansatte full oversikt over nyhetsbildet. For å få flere DNB-ansatte til å aktivere abonnementet sitt og få flere aktiverte til å ta det i bruk, ønsket Schibsted Bedrift å gjøre ting på en ny måte.


Sammen med Schibsted Bedrift så vi et behov for å gå bort fra den tradisjonelle “corporate” måten å treffe kundene på, og heller lage et konsept som var mer emosjonelt og jovialt – noe som ville bli husket og satt pris på. Vi er jo tross alt bare mennesker, uavhengig om vi går i dress på jobb eller ei?

Målene for prosjektet var:

1. Få flere ansatte til å aktivere abonnementet sitt.
2. Få flere aktiverte til å bruke tjenestene.

Dette gjorde vi

Vi startet med å se på hvem Schibsted Bedrift er og hvilke verdier de har, og det samme for DNB-ansatte. Deretter spurte vi et utvalg kunder og kollegaer i Bas om hva de liker ved å lese nyheter. Dette gjorde vi for å komme nærmere en retning og setning for konseptet og en emosjonell knagg vi kunne hekte kommunikasjonen på.

Mange av svarene var sentrert rundt morgenstunden, ro og kos.

Det ble veldig tydelig for oss hvilken retning vi skulle gå i, da de aller fleste svarte at de forbandt det å lese avisen med “god stemning” og en kopp med kaffe.

Vi bestemte derfor at første event skulle gi de ansatte i DNB en skikkelig god følelse og en nydelig start på dagen. ❤️


«En god start på dagen for meg er lukten av nytraktet kaffe, nyheter, en klem og at noen ønsker meg en fin dag!»

Dette sitatet dannet fundamentet for hele det første rekrutteringsstuntet. Hva er vel bedre enn å møte en glad og hyggelig gjeng som gir deg kaffe, croissant og et smil når du kommer på jobb? Dette var bakgrunnen for valget av tidspunkt til stuntet.

“Kaffe, nyheter og en klem” ble trykket på t-skjorter, kaffevogn, kaffekopper og bukker. I tillegg brukte vi hjerter som visuelle virkemidler for å forsterke budskapet om den gode følelsen og ønsket om å bidra til en fantastisk dag med masse kjærlighet.

Schibsted hadde med seg et eget service-team som kunne svare på spørsmål og hjelpe til med å aktivere abonnementer, og vi opprettet en SMS-tjeneste hvor du enkelt kunne komme igang. CTA var et klistremerke på kaffekoppene. ☕️

Schibsted hos DNB Ha en god dag 13

Hele gjengen i Schibsted Bedrift og flere representanter fra DNB stilte opp hos DNB i Bjørvika kl 07:00 om morgenen - i bitende kuldegrader - for å gi de ansatte en god morgen.


Konseptet

Vi ønsket å utarbeide et konsept hvor det oppleves genuint og ekte at vi setter kunde i fokus, samtidig som vi ville få frem at nyheter har en viktig plass i alles hverdag, både hjemme og på jobb.

For å få kommunikasjonen troverdig, synes vi det var naturlig å spørre DNB selv om hva de forbinder med en god morgen.

Schibsted hos DNB Ha en god dag 19

Vi landet på en retning og setning som skulle skinne gjennom alle kontaktpunkter Schibsted Bedrift hadde mot de ansatte i DNB. Denne var:


«God stemning»

I dagens samfunn er mange vant til å ha mye å gjøre, og spør man en kollega om hvordan det står til, får man ofte høre at det er hektisk. Det får vi ikke gjort så mye med, men sammen med Schibsted konkluderte vi med at vi i hvert fall kan gi dem en god start på dagen!



Schibsted hos DNB Ha en god dag 14

Det ble satt opp en plan for onboarding, med aktivering av nye brukere via kaffevogn og digitale skjermer – samt oppfølging via ukentlig e-DM, nyhetsquiz, Workplace, Facebook retargeting og vervekampanjer. Vi hadde også et godt samarbeid med DNB hvor de la ut poster på DNB sin Facebook-side for ansatte.


På selve eventdagen fikk vi aktivert hele 200 nye DNB-ansatte! Det synes vi er ganske så bra, spesielt med tanke på at vi bare var der i to timer. Tilstedeværelsen ble veldig godt mottatt av de ansatte i DNB og det var en skikkelig hyggelig start på dagen - for oss alle!


Schibsted hos DNB Ha en god dag

Litt endring i planen underveis

Vi rakk dessverre bare å gjennomføre én kaffevogn-morgen hos DNB før vi ble avbrutt av coronaviruset, restriksjoner og nedstengning i mars 2020. Som alle andre var vi nødt til å tilpasse oss omstendighetene og gjøre så mye som mulig digitalt i ettertid. Selv om vi gjerne skulle ha gjennomført flere tilsvarende eventer, klarte vi skape engasjement og få ut informasjon gjennom digitale aktiviteter.

Forutsigbart og trygt samarbeid

Schibsted har en løpende avtale med oss i Bas, slik at de har forutsigbar tilgang på våre ressurser. I tillegg trår vi selvfølgelig til på større prosjekter og kampanjer når de trenger vår hjelp utover rammeavtalen.

Schibsted hos DNB Ha en god dag 6



Sitat fra Schibsted Bedrift

«Å samarbeide med Bas er inspirerende og morsomt. De er ekstremt løsningsorienterte, kreative og effektive når det kommer til gjennomføring.

Og de har en tilnærming og endringsvilje som gjør at nesten alt er mulig, selv om man møter på utfordringer. For å gjennomføre denne aktiveringsplanen måtte vi endre på ganske mye underveis pga Covid 19. Når de fysiske aktivitetene ble satt på hold, måtte vi komme opp med nye aktiviteter og tiltak som kan gjennomføres digitalt. Her har vi sammen med Bas kommet opp med nye ideer og løsninger fra uke til uke ettersom landskapet har endret seg.»

Line Berger Andersen, Salgssjef kampanjer og marked

Knytter kunden tettere

«I utgangspunktet var målet vårt med denne type aktivering å få flest mulig til å ta i bruk sitt bedriftsabonnement. Vi ser i etterkant at å inspirere til å fortsette samarbeidet og den personlige tilnærmingen til ansatte har vært vel så viktig.

Jeg tror at denne type samarbeid knytter kunden tettere til oss, og gjør de mer motivert til å være med videre.»

Line Berger Andersen, Salgssjef kampanjer og marked

Se flere konsepter vi har hjulpet våre kunder med.

Skal din bedrift i gang med et nytt kommunikasjonskonsept?

Ta kontakt med tonje.vangsnes@bas.no for en prat om hvordan vi kan hjelpe dere.