Katta er ute av sekken - vi har blitt Microsoft Dynamics-partner! Ikke bare har vi sertifisert en hel gjeng innen Microsoft Dynamics, vi har også fått vår daglige leder, Bård Madsen, til å stille på et intervju om hvorfor vi valgte å bli partner med Microsoft Dynamics. Han svarer også på hvordan han mener markedsføringsteknologien vil utvikle seg de neste fem årene.
Hva var hovedårsaken til at dere valgte å bli partner med Microsoft Dynamics?
Vi i Bas er eksperter på CRM og 1-1 kommunikasjon og har fokusert på å være leverandør på "best i klassen"-produkter som Agillic (Marketing Automation) og Tealium (CDP). Vi har også konsulenter som hjelper kunder med Adobe, Portrait, Optimizely og Salesforce-løsninger.
Vi har fått flere henvendelser fra leverandører og kunder om at vår nisjekompetanse på 1-1-markedsføring er etterspurt på Dynamics-løsningen. Microsoft sin betydelige investering i løsningen har nå gjort det aktuelt for oss å bli partner. Vårt partnerforhold er begrenset til markedsføringsdelen av løsningen - Customer Insights & Journeys. Kunder skal være trygge på at når de bruker Bas, så får de den beste kompetansen i markedet. Vi som alle andre kan ikke være "best på alt".
Hvordan tror dere dette partnerskapet vil påvirke deres eksisterende kunder og tjenester?
Vi har flere kunder som har Microsoft Dynamics, men som kjøper andre typer tjenester hos oss, som innsikt og grafisk produksjon. Jeg håper og tror disse kundene blir glad for at vi, med vår spisskompetanse, kan hjelpe de med å få ut potensialet av sin markedsføring i Dynamics. Vi går ikke inn for å erstatte eksisterende leverandører, men som et supplement til implementeringspartnere. Vi er her for å hjelpe CRM- og markedsavdelingene med å realisere sine mål.
Kan du beskrive prosessen dere gikk gjennom for å velge Microsoft Dynamics som partner?
Vi tok i vår kontakt med Microsoft og flere store partnere i markedet for å sjekke om det fortsatt var behov for vår kompetanse på plattformen. Vår hypotese om at markedet var fylt med aktører som var flinke på implementering og drift av Dynamics, men var svake på vår kompetanse rundt markedsføring og kundereiser, ble bekreftet.
Selv om alle våre konsulenter har solid erfaring innen marketing automation og kan hjelpe kunder uansett hvilket MA-system de bruker, brukte vi tre måneder på å sertifisere og trene våre ansatte spesifikt i Dynamics.
Hva er deres langsiktige mål med dette partnerskapet?
Vi mener at vår største styrke som selskap er at vi greier å fokusere på det vi er gode på slik at kundene får verdi av våre leveranser. Vi har derfor ingen ambisjoner om å bli en totalleverandør på Dynamics-plattformen. Vårt langsiktige mål er at alle som jobber med CRM og 1-1 kommunikasjon kan komme til Bas og være trygge på at de får den beste kompetansen i markedet innenfor sitt fagområde. Vi investerer derfor mye i våre ansatte og er flinke til å rekruttere personer som er kompetente og sultne etter å hjelpe.
Er det noen spesifikke utfordringer dere forventer å møte, og hvordan planlegger dere å overvinne dem?
Den største utfordringen er at kundene allerede har en partner på Dynamics. Selv om de kanskje ikke får optimalt ut av markedsføringsdelen av løsningen, leverer partneren godt på andre områder. Vi i Bas må være tydelige på at vi ikke er ute etter å «stjele» kunden, men at vi kan bidra innenfor et område partneren ikke har like stor kompetanse på. Det er også viktig at vi viser verdi gjennom økt lønnsomhet for kunden.
Hvordan ser du på utviklingen av markedsføringsteknologi de neste fem årene?
AI kommer til å hjelpe oss å jobbe mer effektivt og mer lønnsomt. Vi tror at Microsoft med Copilot har et konkurransefortrinn i markedet. I Bas kurser vi også ansatte i bruk av AI og hvordan de skal gjøre det forsvarlig når det kommer til personvern.
Det er tusenvis av markedsføringsløsninger ute på markedet, og flere kommer. Vi tror at aktører som sier at de er "systemagnostiske" kommer til å få utfordringer med å levere til kunder. Derfor er vi i Bas tydelige på hvilke løsninger vi er best på, og vi sørger for at vi leverer som lovet – eller bedre.