Vær helt ærlig: kommuniserer du det du mener er viktig, eller det kundene dine faktisk vil høre? Handler markedsføringen din om det du vil selge, eller det kundene ønsker å kjøpe? Hvis du kjenner deg igjen i første del av disse setningene, er du ikke alene! Knekk koden (pun intended) og bli en datadrevet organisasjon.
Å gå fra kampanjekommunikasjon til personalisert kommunikasjon kan virke risikabelt. Det innebærer jo at ikke alle får alt, alltid. Hva om salget går ned? Hvordan kan du vite at du treffer riktig? Vi i Bas mener at svaret ligger i analytisk drevet kommunikasjon (ADK). La meg fortelle deg hvordan du gjør det i praksis!
I dette innlegget lærer du: hvorfor det er avgjørende å bli en datadrevet organisasjon, hvordan du bygger en strategi for hypotesedrevet utvikling, og hvordan du bruker analyser og testing til å forbedre kommunikasjon og kundereiser.
Hvorfor bør du jobbe datadrevet?
I en tid der datastrøm og teknologiutvikling skjer i et rasende tempo, er det ingen tvil om at datadrevne beslutninger gir konkurransefordeler. Vi i Bas påpeker ofte hvor viktig det er å ta strategiske avgjørelser basert på fakta og innsikt, ikke bare magefølelse. Det som fungerte i fjor, fungerer ikke nødvendigvis i år. Det som passet perfekt for en kunde, passer ikke like bra for en annen. Data gir deg muligheten til å forstå kundene dine bedre, identifisere trender, og tilpasse deg markedet raskere enn konkurrentene. Å jobbe datadrevet gir deg klarere mål og bedre beslutningsgrunnlag.
Bygg en datadrevet strategi
For å få til dette, bør du bygge en strategi som legger vekt på hypotesedrevet utvikling og beslutninger. Her er noen trinn for å komme i gang:
Definer målene dine: Klare mål gir en klar retning og prioritering for din innsats. Hva ønsker du å oppnå med din kommunikasjon og kundereise? Hva slags opplevelse skal kunden din ha? Pass på at disse målene henger sammen med, og støtter opp under, selskapsmålene.
Datainnsamling og -analyse: Bygg en solid infrastruktur for innsamling OG analyse av data. Ha en plan for hva du vil bruke dataene til, og la det styre hva du faktisk samler, og i hvilket format. Sørg for at datakvaliteten er god nok til at du faktisk får verdi ut av dataene du samler. Bruk verktøy som hjelper deg med å hente ut og visualisere innsikt.
Hypotesedrevet utvikling: Formuler og dokumenter hypoteser, basert på dine data og analyser. Du kan også lage hypoteser utfra erfaring, eller «etablerte sannheter» i din organisasjon. Test dem deretter, for å bekrefte eller avkrefte hypotesene.
Iterer og tilpass: Datadrevne organisasjoner er dynamiske og lærende. (Har du hørt om agile organisasjoner?) Kontinuerlig testing, læring og justering gjør at du raskere kan tilpasse deg behov i markedet ditt.
Lag kommunikasjon og kundereiser som begeistrer
Når du har fått kontroll på strategi og data, er det på tide å bruke det til å lage skikkelig bra innhold gjennom ADK.
Segmentering: Analyse hjelper deg med å finne ulike kundesegmenter basert på atferd og preferanser. Det gjør at du kan tilpasse kommunikasjonen for å treffe kundene mer presist. Da kan du også finne ut hvem du skal ekskludere fra kommunikasjonen, og spare penger ved å ikke sende til kunder som er uinteresserte.
Personlig kommunikasjon: Med ADK kan du sende personlig tilpassede meldinger og tilbud, noe som vil øke engasjementet, kundetilfredsheten og konverteringsraten. Dette gir mer lojale kunder, og mer penger i kassa. Win-win!
Kundereiseoptimalisering: Kartlegg hele kundereisen, og analyser stegene. Da er det enkelt å finne flaskehalser og forbedringsområder, hvor kundene opplever friksjon. Deretter kan du gjøre målrettede tiltak for å forbedre opplevelsen – en flaskehals om gangen.
Innholdsstrategi: Data kan avsløre hva slags innhold som fungerer best for dine målgrupper. Dette gjør at du kan lage mer engasjerende og effektive kampanjer, som treffer dine kunder. One size fits none.
Noen trøstende ord på veien …
Selvsagt er det ikke bare å snu opp ned på hele virksomheten og arbeidsmetodikken. Å bli en datadrevet organisasjon krever litt tid og innsats, men det er en investering i fremtiden. Begynn i det små, og bygg sten for sten. Det må etableres en kultur for testing og læring – hvor det å gjøre feil er en viktig del av læringen.
Tenk på det som en mulighet til å forkaste det som funker dårlig i en tidlig fase, og ikke skremme bort kundene dine med spam og dårlige opplevelser. Med ADK og hypotesedrevet utvikling kan du levere bedre opplevelser til kundene dine, mer treffsikre budskap, og oppnå målbare resultater. Så, sett i gang og start med en liten test. Stemte resultatene med det du trodde på forhånd? Bra! Gikk det ad undas? Bra! Nå er du ett steg nærmere den beste kommunikasjonen for dine kunder. Jeg heier på deg!
Vi hjelper deg gjerne med å levere analytisk drevet kommunikasjon. Ta en prat med Eline - eline.molde@bas.no