Se for deg at du som markedsfører kjenner alle kundene dine like godt som du kjenner familien din. Du vet om de er impulsive, om de er prisjegere, hvilke merkevarer de liker, og så videre. Hvor mye enklere ville det ikke vært å selge tjenesten eller produktet ditt til kunder du visste såpass mye om? Det er faktisk mulig å få denne innsikten, og her skal vi forklare deg hvordan.
Norske bedrifter bruker ofte ikke dataene sine godt nok
De fleste bedrifter i Norge kommuniserer i dag helt likt til alle kunder, selv om mange har begynt å segmentere litt.
Kanskje har kunden krysset av under «mann» når de melder seg på nyhetsbrev hos en kleskjede, og kleskjeden sender ham e-poster om herreklær. Kanskje har kunden fortalt interiørbutikken når de har bursdag, og får SMS på bursdagen sin om at de kan hente ut en gratis pakke med sjokoladetrøfler. Eller kanskje ser kunden reklame for forlovelsesringer på Instagram, fordi algoritmene gullsmeden betaler for sier at du er i «gifteklar alder».
Slik kommunikasjon går relativt raskt å produsere, krever ikke all verdens analyse og innsikt for å fungere, og baseres ofte på personas. En gang i tiden var dette en god måte å skape seg oversikt over målgrupper på og kommunisere med disse, men nå har vi mulighet til å innhente så mye data at det er bedre å tenke mer spesifikt enn som så.
For vi vet at personalisert kommunikasjon basert på analyse treffer mye bedre enn massekommunikasjon, enten målet ditt er å øke nysalg, selge mer eller beholde de viktigste kundene dine.
Men hva er analytisk drevet personlig kommunikasjon, egentlig?
Analytisk drevet kommunikasjon er det det høres ut som: kommunikasjon til kunder som er basert på et sterkt datagrunnlag, som med høy sannsynlighet vet kundens personlighetstrekk og hvordan de oppfører seg.
I vårt egenutviklede analyseunivers, Bas Fokus, har vi innsiktsvariabler som forteller hvem kunden er som person, gir innsikt i rasjonale bak de valgene hen tar, og ikke minst når hen sannsynligvis er i modus til å bli påvirket av kommunikasjon. Det gjør det mye lettere å selge et produkt eller en tjeneste enn om man retter kommunikasjonen mot hvem som helst som oppfyller et kjønns- eller alderskrav.
For å utvikle dette analyseuniverset har våre smarte analytikere brukt datagrunnlag fra Kantar, verdens ledende innsikts- og rådgivningsselskap. Innsiktsvariablene er utviklet i samarbeid med forsker Irmelin Bergh, som har doktorgrad i psykologi og har jobbet mye med atferdsendring og «nudging».
Ok, men hva betyr det for meg som markedsfører?
Det betyr at vi kan lage målgrupper basert på din ideelle kunde, og identifisere hvem som sannsynligvis er i disse målgruppene. Deretter kan vi hjelpe deg å nå disse kundene med budskap vi tror vil treffe godt, for eksempel på sosiale medier. Og det er selvsagt helt lovlig og GDPR-vennlig.
Se for oss at du driver en møbelforretning, for eksempel. Da hadde det vært gull å vite hvem som mest sannsynlig skal flytte i nærmeste fremtid. Den dataen sitter vi på, og kan predikere med 70% sannsynlighet hvem som skal flytte innen 41 dager. Denne listen med prospekter kan du blant annet målrette Facebook-annonser til.
💡 Bruk av våre data ga en kunde i bankbransjen 300 % bedre respons sammenlignet med kontrollgruppen!
Hva er prosessen hvis man vil komme i gang?
Vi anbefaler alltid å starte med et forprosjekt der vi ser på kommunikasjonen din i dag og hvor du ønsker å ende opp. Deretter gjør vi en test – et proof of concept (POC). Dette vil hjelpe oss med å avgjøre hvordan vi bør gå frem for å best treffe kundene dine.
Vi lager et rammeverk som både identifiserer de beste kundene, og i tillegg gir deg nye verktøy for å øke salg og lojalitet.
Syntes du dette hørtes spennende ut? Kanskje også litt forvirrende eller vanskelig å forstå? Det skjønner vi godt, og vi tar gjerne et møte der vi forklarer Bas Fokus og hvordan det kan hjelpe deg. Send en e-post til vår analysesjef Eystein på eystein.braathen@bas.no, så tar vi straks kontakt!