I november overrasket Apples Tim Cook hele verden da han sa at iOS vil støtte RCS i løpet av 2024. Alle som er opptatt av god kundekommunikasjon kan nå glede seg – for i høst skjer det!
I dette blogginnlegget kan du lese mer om hva RCS betyr for kommunikasjonen med kundene dine, hva slags muligheter det gir, om GDPR/markedsføringsloven setter noen begrensninger og hvordan du kan teste RCS.
Men først, hva er RCS?
RCS (Rich Communication Services) er neste generasjons SMS og skal erstatte tradisjonelle SMSer med mer omfattende kommunikasjonsmuligheter.
RCS tilbyr blant annet et grafisk brukergrensesnitt, muligheten til å overføre multimedia under samtaler, gruppechatter, filoverføring og lesebekreftelser. RCS har også høyere sikkerhet og langt bedre avsenderbeskyttelse enn tradisjonell SMS. I bildet over ser du en illustrasjon på en RCS.
Hvorfor skal vi bry oss?
Vi som jobber med kundekommunikasjon vil nå kunne forbedre brukeropplevelsen av SMS. Dette er fordi RCS-standarden også dekker RCS Business Messaging (RBM). RBM gjør det mulig å :
Bruke bilder, videoer, bildekaruseller ol i samme kommunikasjonsflate.
Bruke knapper i stedet for URLer
Bruke knapper til telefonspesifikke apper som kart, kalender og telefon
Gi foreslåtte svaralternativer
Snakke direkte med minibot-er eller mer avansert AI om ønskelig
Holde seg på samme kanal ved SMS-utsendelser
I tillegg til bedre brukeropplevelse gir det også noen bedrifts-interne fordeler som:
Verifisert avsender gir høyere sikkerhet og lavere spam-fare
Branding med både logo og farger
Bedre sporingsmuligheter gir lettere rapportering på verdi
Mulighet for tettere integrasjon av betalingstjenester
Heldigvis slipper man å kjøpe nye telefon, laste ned en ny app, eller si ja til noe ekstra. Dette er utvidet SMS-funksjonalitet som allerede er tilgjengelig på Android, og som vil bli tilgjengelig på alle telefoner som støtter iOS 18 (iPhone X-versjoner og nyere)
Men hva med GDPR?
RCS er en utvidelse av SMS-funksjonalitet. Det benyttes ikke mer personinformasjon for å bruke kanalen enn ved tradisjonell SMS. Standarden tillater også ende til ende-kryptering som gjør overføringen sikrere enn normal SMS.
Flere tekniske muligheter gjør det selvsagt enklere å benytte/hente inn mer data enn man ville gjort med tradisjonell SMS og dette må håndteres på samme måte som all annen bruk og lagring av persondata.
Men hva med markedsføringsloven?
RCS er en videreutvikling av SMS-kanalen. Den kommer i samme app som tradisjonell SMS og i land der dette allerede har blitt testet ut er det enda ikke kommet ønsker om å skille ut et særskilt samtykke på dette. På samme måte som med bilder i e-post kan du enkelt styre om du vil motta kommunikasjon som SMS eller RCS på din egen telefon.
Men hva skjer med dem som ikke kan/ønsker å motta RCS?
I de tilfeller der en RCS ikke kan leveres vil avsenderen måtte velge om mottaker:
1. Ikke skal motta kommunikasjon
2. Skal motta en standard SMS som alternativ
3. Skal motta en standard SMS med lenke til en webside som viser innholdet på samme måte som RCSen ville gjort.
Blir RCS/RBM tilgjengelig i MA-verktøyet mitt?
Du vil sannsynligvis ikke se full støtte for RBM på kort sikt. Siden Apple tydelig hadde uttalt seg negativ om støtte frem til november 2023 var det svært få MA-verktøy som hadde RCS på selv langsiktige planer før dette.
Hvordan de internt har omprioritert etter november vet vi selvsagt ikke, men lite fokus fra før, kombinert med at naturlig ligger større verdi i strukturert toveiskommunikasjon (micro-bots) enn enveis markedsføringskampanjer gjør at man sannsynligvis må benytte spesialiserte komponenter en stund fremover. Jeg tror likevel vi vil se en gradvis utrulling av RCS-funksjonalitet i de aller fleste MA-verktøy fremover når volumene vokser.
Ønsker du å se eller teste RCS Business Messages eller har andre spørsmål er det bare å ta kontakt med Håvard på: