I CRM-avdelingen til Bas er det syv fagnerder som alle brenner for personalisert kommunikasjon og gode kundereiser. Blant disse finner du Hilde som med kun 2 års fartstid i Bas har hjulpet flere bedrifter med å bli enda mer personlige. Per dags dato er hun utleid til Amedia og har hjulpet dem til å oppnå vesentlig mer på kortere tid, ved å utfordre måten de gjør ting på i dag.
Først, hvem er Hilde? Fortell oss litt om deg selv 😊
Jeg har jobbet med Marketing Automation de siste 6 årene, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er et område jeg virkelig brenner for. Jeg syns det er utrolig spennende å få bidra til å bedre kommunikasjonen for ulike bedrifter i ulike bransjer, og ikke minst å prøve meg på stadig nye utfordringer.
På privaten er jeg er person som liker å være sosial og har alltid en spennende aktivitet eller reise å se frem mot - det kan være alt fra alpakkavandring til en tur i luftballong i Kappadokia. Jeg kommer fra Mosjøen og har bodd i Oslo siden 2016. Trives utrolig godt her, så jeg er nok kommet for å bli!
Vi i Bas driver jo med personalisert kommunikasjon. Hva betyr det for deg?
Personalisert kommunikasjon for meg, betyr at man setter mottakeren i fokus, og at man viser at man bryr seg, rett og slett.
Mange handler ut fra følelser, og dersom man ikke føler seg verken sett, hørt, eller ser noen relevans i budskapet, er det få grunner igjen til at man skal bli verken kunde eller medlem.
Personalisert kommunikasjon for meg handler også om å skape verdi - både for mottakeren og for deg som virksomhet. For dersom du klarer å møte dine mottakere der de er, til riktig tid og med riktig budskap, så vil økt verdi være en helt naturlig konsekvens av det.
Kommer det noen nye trender for personalisert kommunikasjon i 2024?
Jeg tror fremtiden kommer til å bli mer og mer KI-rettet; kommunikasjonen blir smartere, og som resultat – enda mer personalisert. Mange kan nok synes det virker skummelt når man snakker om roboter og kunstig intelligens, men jeg håper de fleste ser et hav av muligheter, for dette er noe som virkelig kan løfte oss til det neste nivået.
KI er et område som vil utvikles over mange år og ikke noe som skjer over natten, men jeg tror de fleste begynner å varme seg opp til tanken på å ta det mer i bruk allerede i 2024.
Hva er dine tre beste tips for å være personlig og relevant mot kundene?
Sett deg i mottakerens sko. Hva trenger de, og hva ønsker de å høre om. Hvordan kan du gjøre deres opplevelse bedre?
Ikke vær redd for å være personlig i måten du kommuniserer på. Ikke alt trenger å være veldig formelt, det skal tross alt være 1:1, og du skriver sjeldent en kontrakt på e-post.
Følg med på trender i respons. Hvordan funker kommunikasjonen? Er det noe som burde endres? Hvordan responderer mottakerne? Juster kommunikasjonen deretter, og gjør små (eller store, om nødvendig) endringer underveis*.
*Og du, det er utrolig motiverende når man ser at tallene går oppover. For en ting man ikke skal glemme, er hvor virkningsfullt Marketing Automation kan være, og hvor stor påvirkning det kan ha på blant annet inntekten.
Hva er det kuleste prosjektet du har jobbet på, og hvorfor?
Jeg føler meg utrolig heldig som har fått vært med å jobbe med så mange spennende merkevarer, og ikke minst med spennende teknologi og fine mennesker.
Det er vanskelig å sette fingeren på ett prosjekt, men jeg kan nevne et par. Vi har en kunde som nylig implementerte en Customer Data Platform (CDP), og da kan vi virkelig begynne å snakke om personalisert kommunikasjon. En CDP for å forklare det helt kort, vil hjelpe virksomheten med å lære sine kunder bedre å kjenne, ved å innhente data fra flere ulike kilder. Det er utrolig spennende.
Et annet eksempel jeg vil trekke frem, er noen som kommuniserer på vegne av over 100 domener. For det første er det utrolig imponerende å se hva man kan få til med de riktige verktøyene, og hvordan man sømløst kan spisse ulik kommunikasjon til flere hundre tusener på bakgrunn av bare noen få variabler. Vilt imponerende.
Hvorfor mener du det er viktig med 1:1-kommunikasjon i 2024?
Nå som vi går inn i 2024 er det viktig å huske på at verden har endret seg og ikke minst, at vi har endret oss. Flere og flere er blitt ordentlig gode på personalisert 1:1 kommunikasjon, noe som igjen resulterer at vi som mottakere forventer mer fra bedrifter og organisasjoner. Vi forventer at kommunikasjonen er relevant for akkurat «meg», og vi forventer at det er tilpasset til vårt behov.
Ikke minst er det høyst nødvendig. I en verden der innboksen fyller seg opp fortere enn man kan si «personalisering» er man nødt til å skille seg ut, og tilby mottakeren noe mer enn bare et generisk tilbud.