top of page

Få mest mulig ut av MA-systemet deres

  • Forfatterens bilde: Eline S. Molde
    Eline S. Molde
  • for 2 timer siden
  • 2 min lesing
mann foran plante

Ble innkjøpet av nytt marketing automation-system litt som med julegavene til barna; masse penger, masse forventninger – og dessverre brukes det litt mindre enn hva man så for seg?


Da kjenner du deg sikkert igjen i følgende: Dere har investert betydelige summer i et system som skal revolusjonere måten dere jobber på, men som i realiteten stort sett blir brukt til å sende ukentlige nyhetsbrev. Same sh*t, different wrapping.


Ifølge Gartner’s 2023 Marketing Technology Survey, bruker markedsførere bare 33% av mulighetene som ligger i MA-systemet deres. Så hva kan du gjøre for å få bedre ROI på MA-systemet ditt?



Slik maksimerer du verdien


1. Kartlegg nåværende bruk


  • Hvem bruker systemet?

  • Hvor mye av funksjonaliteten utnyttes egentlig?

  • Hvilke arbeidsoppgaver tar mest tid?


Få oversikt. Kartlegg hvordan systemet faktisk brukes i dag.
Få oversikt. Kartlegg hvordan systemet faktisk brukes i dag.

 

2. Investér i kompetanseheving


  • Sørg for grundig opplæring

  • Få hjelp av noen som kan det, og bruk best practice fra start

  • Sett av timer til å lære systemet

  • Etabler interne superbrukere


Løft kompetansen, lær systemet skikkelig og bygg interne superbrukere.
Løft kompetansen, lær systemet skikkelig og bygg interne superbrukere.


3. Start med enkle automatiseringer


Start med å automatisere kommunikasjon dere har god kontroll på, og bygg deretter videre med mer avanserte løp. For eksempel:

  • Lead nurturing-kampanjer

  • Velkomstløp for nye abonnenter

  • Oppfølging av forlatt handlekurv

  • Segmenterte nyhetsbrev basert på interesser


Start enkelt. Automatiser det dere har kontroll på, og bygg videre derfra.
Start enkelt. Automatiser det dere har kontroll på, og bygg videre derfra.

 

4. Koble systemene dine


Martech handler om økosystem, ikke enkeltverktøy. Sikre at:

  • CRM snakker med marketing automation

  • Nettsideanalyse integreres

  • Sosiale medier kobles på

  • E-post og SMS-systemer samhandler


Få systemene til å snakke sammen. Martech funker best som et økosystem.
Få systemene til å snakke sammen. Martech funker best som et økosystem.

 

5. Måling og kontinuerlig forbedring


  • Sett klare KPIer

  • Analyser resultatene månedlig

  • Prioriter å jobbe med det som fungerer dårlig

  • Ikke vær redd for å eksperimentere


Mål, test og juster – nøkkelen til å få mer ut av systemet over tid.
Mål, test og juster – nøkkelen til å få mer ut av systemet over tid.

 

Hva koster det å ikke handle?

MA-systemer er dyre. For å si det enkelt: Å ha et MA-system du bare utnytter en brøkdel av, koster mer enn å investere i å lære det skikkelig. Tenk på:

  • Tapte salgsmuligheter

  • Ineffektiv tidsbruk

  • Dårligere kundeopplevelser

  • Tapt konkurransefortrinn


 

Praktiske tips du kan gjøre i dag

  • Kall inn til møte med nøkkelpersoner

  • Bestill en grundig systemgjennomgang

  • Tilpass rutiner og arbeidsprosesser etter mulighetene i programvaren

  • Lag en implementeringsplan med klare milepæler

  • Sett av ressurser øremerket til kompetanseheving

  • Lag et forum for deling av nye geniale løsninger dine kollegaer finner



Ved å følge disse strategiene, kan du få mest mulig ut av MA-systemet deres, og sikre at du får maksimal ROI fra investeringen. Husk, det handler ikke bare om å ha de riktige verktøyene, men om å bruke dem riktig.


Vi i Bas har mange dyktige konsulenter som behersker flere MA-systemer: Agillic, Microsoft Dynamics, Salesforce, Optimizely og Portrait. Vi hjelper deg gjerne! Enten du trenger hjelp en kort periode eller en dedikert ressurs over tid – ta kontakt med oss Calle på calle.duvdal@bas.no så finner vi en løsning sammen. 🖤


bottom of page