Få mest mulig ut av MA-systemet deres
- Eline S. Molde
- for 2 timer siden
- 2 min lesing

Ble innkjøpet av nytt marketing automation-system litt som med julegavene til barna; masse penger, masse forventninger – og dessverre brukes det litt mindre enn hva man så for seg?
Da kjenner du deg sikkert igjen i følgende: Dere har investert betydelige summer i et system som skal revolusjonere måten dere jobber på, men som i realiteten stort sett blir brukt til å sende ukentlige nyhetsbrev. Same sh*t, different wrapping.
Ifølge Gartner’s 2023 Marketing Technology Survey, bruker markedsførere bare 33% av mulighetene som ligger i MA-systemet deres. Så hva kan du gjøre for å få bedre ROI på MA-systemet ditt?
Slik maksimerer du verdien
1. Kartlegg nåværende bruk
Hvem bruker systemet?
Hvor mye av funksjonaliteten utnyttes egentlig?
Hvilke arbeidsoppgaver tar mest tid?

2. Investér i kompetanseheving
Sørg for grundig opplæring
Få hjelp av noen som kan det, og bruk best practice fra start
Sett av timer til å lære systemet
Etabler interne superbrukere

3. Start med enkle automatiseringer
Start med å automatisere kommunikasjon dere har god kontroll på, og bygg deretter videre med mer avanserte løp. For eksempel:
Lead nurturing-kampanjer
Velkomstløp for nye abonnenter
Oppfølging av forlatt handlekurv
Segmenterte nyhetsbrev basert på interesser

4. Koble systemene dine
Martech handler om økosystem, ikke enkeltverktøy. Sikre at:
CRM snakker med marketing automation
Nettsideanalyse integreres
Sosiale medier kobles på
E-post og SMS-systemer samhandler

5. Måling og kontinuerlig forbedring
Sett klare KPIer
Analyser resultatene månedlig
Prioriter å jobbe med det som fungerer dårlig
Ikke vær redd for å eksperimentere

Hva koster det å ikke handle?
MA-systemer er dyre. For å si det enkelt: Å ha et MA-system du bare utnytter en brøkdel av, koster mer enn å investere i å lære det skikkelig. Tenk på:
Tapte salgsmuligheter
Ineffektiv tidsbruk
Dårligere kundeopplevelser
Tapt konkurransefortrinn
Praktiske tips du kan gjøre i dag
Kall inn til møte med nøkkelpersoner
Bestill en grundig systemgjennomgang
Tilpass rutiner og arbeidsprosesser etter mulighetene i programvaren
Lag en implementeringsplan med klare milepæler
Sett av ressurser øremerket til kompetanseheving
Lag et forum for deling av nye geniale løsninger dine kollegaer finner
Ved å følge disse strategiene, kan du få mest mulig ut av MA-systemet deres, og sikre at du får maksimal ROI fra investeringen. Husk, det handler ikke bare om å ha de riktige verktøyene, men om å bruke dem riktig.
Vi i Bas har mange dyktige konsulenter som behersker flere MA-systemer: Agillic, Microsoft Dynamics, Salesforce, Optimizely og Portrait. Vi hjelper deg gjerne! Enten du trenger hjelp en kort periode eller en dedikert ressurs over tid – ta kontakt med oss Calle på calle.duvdal@bas.no så finner vi en løsning sammen. 🖤