Redningsvestkampanje for Pensjonistforbundet
Video
Innhold
Litt om prosjektet
Over halvparten av alle som drukner i Norge er menn over 60 år. Mange av dem er erfarne sjøfolk som ofte tenker at redningsvest ikke er nødvendig. Dette var en utfordring Pensjonistforbundet og FLYT ønsket å adressere, med mål om å øke bruken av redningsvest blant denne målgruppen og dermed redusere antall drukningsulykker.
Prosjekt
Redningsvestkampanje
Kunde
Pensjonistforbundet
Tidspunkt
2024
Redningsvestkampanje
For å nå ut til menn over 60 år, samarbeidet Pensjonistforbundet med Bas om å produsere en kampanje bestående av fire korte filmer med ulike vinklinger på budskapet. Fordi 68 % av alle over 60 år bruker Facebook daglig, ble dette en av hovedkanalene for kampanjen. Filmene ble også distribuert gjennom Pensjonistforbundets egne kanaler som nyhetsbrev, nettsider og printannonser i bladet Pensjonisten, som når 255 000 medlemmer.
Manusene ble utarbeidet med en kreativ tilnærming for å treffe en variert målgruppe. Hovedbudskapet i alle filmene var at bruk av redningsvest skal bli like naturlig som bruk av sikkerhetsbelte i bilen. Filmene ble også supplert med et konkret tilbud: rabatt på redningsvester til medlemmer av Pensjonistforbundet.
Her kan du se en av videoene vi lagde: https://vimeo.com/1017591249
Resultat
Kampanjen fikk svært god respons og overgikk alle forventninger. Én av filmene, som kostet bare 50 000 kroner å produsere, endte opp med over 1 million visninger, en klikkrate på 250 000, og til og med rekrutterte 51 nye medlemmer til Pensjonistforbundet—til tross for at dette ikke var et opprinnelig mål.
Denne uventede effekten viser hvordan godt tilpasset kommunikasjon kan skape resultater langt utover det som var planlagt. Kampanjen bidro til økt bevissthet rundt bruk av redningsvest og styrket Pensjonistforbundets posisjon som en forkjemper for sikkerhet til sjøs.
1 mill
visninger
250k
lenkeklikk