Personalisert onboarding for Norsk Rikstoto
Marketing automation
Kundereiser
Litt om prosjektet
Norsk Rikstoto hadde en utfordring med høyt frafall blant nye kunder, særlig de som ikke spilte sitt andre spill innen seks uker. Mange registrerte seg, men kom aldri i gang, og i tillegg manglet de nødvendige samtykkene for å kunne følge opp kundene videre. Dette gjorde det vanskelig å bygge engasjement og lojalitet over tid.
Prosjekt
Personalisert onboarding
Kunde
Norsk Rikstoto
Tidspunkt
2023
Personalisert on-boarding
For å snu utfordringen utviklet vi en ny og personalisert onboarding-reise for Norsk Rikstoto. Målet var å engasjere kundene tidlig, gi dem en god opplevelse, og inspirere dem til å spille igjen.
Vi produserte 12 ulike varianter av personaliserte videoer basert på sanntidsdata, som ble sendt ut via SMS og e-post. Videoene var tilpasset den enkelte kundens handlinger, slik at budskapet alltid traff riktig. I tillegg lagde vi en interaktiv samtykke-GIF for å gjøre det enkelt og motiverende å fullføre profilen og gi samtykke til videre kommunikasjon.
Dette ble mulig fordi vi implementerte en ny Martech-stack som gjorde det enklere å bruke sanntidsdata til å skape relevant kommunikasjon. Ved hjelp av Tealium sin Customer Data Platform (CDP) kunne vi samle inn og analysere kundedata i sanntid, for eksempel hva kunden hadde gjort på nettsiden eller i appen. Denne dataen ble så brukt i Agillic sitt Marketing Automation-system (MA) for å automatisere utsending av personlige meldinger og videoer.
Resultatet var at kundene fikk rask, treffsikker og skreddersydd kommunikasjon akkurat når det var mest relevant for dem.
Her kan du se case-videoen: https://vimeo.com/1031836873
Resultat
• 37 % flere kunder spilte sitt andre spill innen 28 dager
• Churn gikk ned med 10 %, og vi fikk en 35 % økning i samtykker
• I tillegg omsatte nye kunder for 25 % mer i snitt den første perioden
Langsiktig ga dette også solide resultater: Seks måneder etter registrering hadde 33 % flere kunder spilt igjen, med en omsetning som var 119 % høyere og en snittaktivitet på 1,4 dager mer enn året før.
Prosjektet var så vellykket at det ble tildelt gull i Martech Awards 2024, som en anerkjennelse av innovasjon og målbare resultater i kundereisen.
10%
Reduksjon i churn
37%
Flere aktive kunder
«Takk til den fine gjengen i Bas Kommunikasjon, SEEN og Racecar som har vært en viktig brikke i den kreative prosessen og ikke minst gjort det mulig for oss å skape personaliserte videoer basert på handlinger i sanntid til alle nye kunder i Rikstoto.»
Amanda Robertsen
Marketing Automation Manager, Norsk Rikstoto