Konseptet «Gled en som gruer seg til jul»
Innhold
Konsept
Litt om prosjektet
Juleaksjonen er en av de viktigste inntektskildene til Kirkens Bymisjon. Men i 2010 var resultatene lavere enn forventet. For å snu trenden måtte vi tenke nytt om innsamling og møte giverne i riktige kanaler.
Prosjekt
«Gled en som gruer seg til jul»
Kunde
Kirkens bymisjon
Tidspunkt
Hvert år siden 2011
Økt engasjement
Sammen med Kirkens Bymisjon la vi en ny strategi for aksjonen. Målet var å øke inntektene, rekruttere flere og yngre givere, samt øke engasjementet for Kirkens Bymisjons arbeid i rus- og gatemiljøene i Norge.
Sentralt i strategien var analyse og innsikt, segmentert kommunikasjon og en helhetlig og langsiktig plan for å bygge lojalitet blant giverne.
Strategiarbeidet førte frem til kampanjen «Gled en som gruer seg til jul» – et konsept som er lett å kjenne igjen og som kan leve i mange år. Kampanjen tar i bruk alle kanaler og treffer målgruppene der de er, både fysisk og digitalt.
Kampanjen gjør at Kirkens Bymisjon hvert år kan gi flere i rus- og gatemiljøene i Norge et tilbud om middag og sosialt fellesskap.
Resultat
«Gled en som gruer seg til jul» har satt nye rekorder for Kirkens Bymisjon hvert år siden 2011. Mange julegivere har også blitt faste givere og støtter Kirkens Bymisjon gjennom hele året.
• 277 % økning i respons fra nye målgrupper
• Første året økte avkastningen fra 102 % til 480 %
• Kampanjen har vunnet gull på Max Marketing Mix og Annonsørforeningens ANFO Awards
• Kampanjen ble også kåret til årets innsamlingsaksjon av Innsamlingsrådet
• Kampanjen fikk sølvmedalje i International ECHO Awards
Gull
Max Marketing Mix
Sølv
International ECHO Awards