Hm, må jeg ha en kundereise?

Av Sunniva Gjervik

01. nov. kl. 09:15

Kundereise, kundereise, kundereise. Et mye brukt ord i byrå-verden, et noe tåkete uttrykk for mange – men, et viktig tiltak for å gi dine kunder den beste opplevelsen. Som prosjektleder treffer jeg både kunder som aldri har enset sine potensielle kundereiser, kunder som tror at kundereiser bare lages i forbindelse med å kartlegge en nettside og brukervennlighet, og kunder som tror at én e-postutsendelse = én kundereise. Nei, min venn. Det er en kampanje. La meg gi deg noen gode argumenter for å starte nå!


Forskjellen på en kjøpsreise og kundereise

Først og fremst er det viktig å skille mellom en kjøpsreise og en kundereise. Kjøpsreisen er over når kunden har gjennomført et kjøp, og mange markedsførere glemmer dessverre hva som skjer i kundens liv etter dette. Kundereisen derimot, den varer så lenge produktet eller tjenesten du har solgt er i bruk. Men, du har mest sannsynlig ikke bare én kundereise.

Kundereisen er egentlig mange små kundereiser og opplevelser gjennom hele løpet. Tenk deg at du har kjøpt bil. Det er ganske mange hendelser etter et bilkjøp som er viktige i kundeforholdet. Det kan være alt fra; service, hjulskift, EU-kontroll og så videre, og ikke minst: kjøp av neste bil. Gir du kunden din en god opplevelse, blir det mye lettere for deg når hun skal kjøpe sin neste bil. Vi som jobber med salg og markedsføring vet jo at det er mye dyrere å rekruttere nye kunder enn å ta godt vare på de vi har. Mersalg er gull!



Mine fem gode grunner til at du bør kartlegge kundereisen(e) nå:

  • Kundene dine får en bedre opplevelse. Greier du å bruke kundedataene dine godt, sørger du for at kundene hører fra deg når de trenger deg. Du blir relevant for kunden fordi du treffer dem på rett plass, til rett tid, med rett budskap. Da snakker vi gode kundeopplevelser. Musikk i mine ører!
  • Du øker levetiden på kundeforholdet. Kunder som har en god opplevelse med deg og din merkevare, blir hos deg lengre. Enkelt og greit!
  • Du øker salget og tjener mer penger. Dette sier seg selv - er kundene fornøyde vil du tjene mer penger.
  • Du bruker markedskronene dine bedre. Ved å jobbe strategisk og metodisk med kundereiser, så putter du pengene dine på de rette kanalene og lager innhold som er relevant for kundene dine.
  • Du får flere lojale kunder. Målet med å kartlegge kundereisen er å gjøre de lønnsomme kundene mer lojale, og de mindre lønnsomme mer kostnadseffektive.


Hjelp, hvor starter jeg?

Det kan være vanskelig å vite hvor du skal starte – det forstår vi! Det letteste du har å gjøre er å ta kontakt med meg. La oss sammen kartlegge kundereisen din fra A-Å. Vi gjør grundig forarbeid, kjører sammen med deg en workshop, og gir deg funn og anbefalte tiltak.

Har du allerede en kundereise? La oss se hvordan du kan styrke dine kontaktpunkter med kunden ved hjelp av databerikelse og innsikt – vi har en egen analysegjeng som tar saken. Analysegjengen jobber sammen med oss markedsfolk for å lage personaliserte kundereiser som gjør at kundene dine blir hos deg lengre. Og hvem ønsker vel ikke fornøyde kunder som kommer tilbake?

Trenger du mer argument? Sjekk dette!

Her kan du lese mer om kunder som har tatt kundereisen sin seriøst, og beriket den med data. Resultatet gir fornøyde kunder og mer salg.

Vil du ha hjelp? Så ta kontakt med meg, da vel!
Jeg kan nåes på sunniva.gjervik@bas.no


Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler