4 måter du kan lykkes med TikTok for bedrift på

14. sep. kl. 12:15

Lurer du på om du skal bruke TikTok for din bedrift? Eller leter du etter tips for å øke TikTok-suksessen din? Her går jeg gjennom fire måter å gjøre nettopp dette på.

Først og fremst: er målgruppen din på TikTok?

TikTok er spesielt populært blant unge. Appen har ca. 1,2 millioner norske brukere, hvor 65 % er barn mellom 9 og 18 år og 30 % er unge mellom 19 og 24 år. Ifølge Business Times bruker de appen i snitt 17 ganger per dag, og bruker 74 minutter på å scrolle gjennom videoer.

Som en 23 år gammel jente som er avhengig av TikTok, blir jeg ikke forundret over disse tallene. Jeg bruker opptil to timer daglig på denne appen, så at medietilsynet viser at den havner på andreplass over yngres mest brukte sosiale medier er ingen overraskelse.

Min skjermtid 7. februar – hva jeg kaller en produktiv TikTok-dag!



Selv om alle aldersgrupper kan bruke TikTok, vil jeg si at det er mest effektivt å bruke TikTok til merkevarebygging dersom målgruppen din er relativt ung. Likevel er det viktig å huske at det er særskilte regler rundt markedsføring direkte rettet mot barn. Det er for eksempel ikke lov med direkte kjøpsoppfordringer, som venneverving, konkurranser eller andre lokkeeffekter. Derfor må kanalen være mer en inspirasjonsside enn direkte salg og kjøp.


1. Følg trender og hold deg oppdatert

For å ikke bli unngått av brukere på TikTok, må du studere plattformen og finne ut hvilke typer innhold som fungerer – det er gjerne visuelt og underholdende.

Innhold som oftest treffer på TikTok dreier som om trender, som nye effekter, redigeringsstiler eller trendy sanger. Å bruke disse trendene i innholdet ditt kan hjelpe deg å treffe publikum og styrke merkevaren, så ta en titt på «For you»-siden for å se trendemner.

Jente mobil


2. Tenk mer på organisk innhold enn annonsering

Etter egen erfaring gjør organisk innhold det bedre på TikTok enn betalt innhold, og som TikTok sier selv: “Don't make ads. Make TikToks”. Bruk derfor mesteparten av tiden på godt organisk innhold, og post ofte.

Om du ønsker å annonsere på TikTok, er det viktig at du unngår at det ser ut som en annonse. Annonsen er selvsagt merket med «annonse», men det er viktig at den er spennende og følger trender.

Det er smart å være først ute i nye kanaler, da det ofte er billigere å annonsere mens kanalen er i vekst og ønsker å tiltrekke seg annonsekroner. Og er du på plattformen før konkurrentene dine, kan du få et forsprang ved at du bygger opp et publikum.

Det finnes i dag fire måter å annonsere på TikTok Ads Manager (som forresten er relativt likt Facebook Business Manager):

  • In-feed native content: Annonser vises i den opprinnelige nyhetsfeeden til «For you»-siden. Denne vil nok være mest aktuell for de fleste.

  • Brand takeovers: Annonsen kommer med en gang du åpner appen - så den vil bli umulig å unngå. Dette er også det dyreste alternativet.

  • Hashtag-utfordringer: I stedet for å prøve å få en hashtag til å gå viralt på egen hånd, kan du bruke promoterte hashtags for å få mer engasjement.

  • Branded lenses: Bedrifter kan lage skreddersydde og delbare klistremerker, filtre og spesialeffekter.


3. Bygg din egen merkevare

Du trenger ikke å slite med å komme med nytt og unikt innhold for TikTok. Plattformen er basert på samfunnsengasjement og hashtags, så alt du trenger å gjøre er å finne eksisterende innhold og gjøre det til ditt eget! Hva med å ta del i hashtag-utfordringer eller en trending dans, bare på din måte? Din unike merkevare og personlighet vil skille deg fra andre i samme kategori. Se hva som allerede fungerer bra, og sett din egen spinn på det.

Husk at TikTok er ikke en formell eller profesjonell plattform, det er et sted for å eksperimentere med trender, være leken og vise en annen side av seg selv eller sin bedrift.

Eksempler på norske bedrifter på TikTok:

@ToppTrafikkskole

@ToppTrafikkskole har 68.000 følgere på TikTok, og legger ut nyttige tips og triks om kjøretøy for unge som skal ta lappen.


@Redningsselskapet

@Redningsselskapet har 26 000 følgere på TikTok og er styrt av to unge gutter som formidler vannglede. En av deres videoer fikk over 600.000 visninger.


Les også: 4 tips til kommunikasjon mot Generasjon Z


4. Hashtag-utfordringer

Om du trodde at hashtags var en død trend tar du feil! Når det kommer er en ny utfordring på «for you»-siden, kan millioner av brukere se den og bli med.

Et eksempel er motemerket Guess, som brukte influencere i lanseringen av utfordringen #InMyDenim, hvor de ba brukerne å vise frem sin favoritt Guess-bukse. Hashtaggen fikk over 38 millioner visinger, Guess nådde et nytt publikum blant millennials og Gen Z, og fikk over 12 000 nye følgere.

Utfordringen #InMyDenim


Prøv det selv – hashtag-utfordinger kan skape oppmerksomhet for et nytt produkt, generere nye kunder og øke merkevarebevissthet. Det er også en fin måte å samarbeide med TikTok-influencere på.

Husk: lag innhold som er morsomt og visuelt tiltalende – og ha det gøy! Ta gjerne kontakt med oss, så hjelper vi deg å komme i gang med TikTok.

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler