Hvis du behandler alle kundene dine likt, behandler du alle like dårlig!

16. sep. kl. 08:46

Kjenner du kundene dine? Setter de pris på deg? Snakker de om deg til vennene sine? Kundeopplevelsen er det viktigste du bryr deg om! Hvis kundene dine elsker deg, blir de hos deg lenge og hjelper deg å få flere kunder.

De fleste har en drøm om å komme i gang med personalisering. Helga hos oss har skrevet om hva personalisert kommunikasjon er, og hvordan få på plass et kundesystem som gjør det mulig. Du bruker kanskje Spotify og ser hvor bra anbefalinger du får basert på musikksmaken din? Eller har du endt opp med å doble bestillinga di fra Amazon, fordi du fikk så gode, relevante forslag da du skulle bestille en bok?

Men, hvorfor er det så få som får til dette i Norge? Hvem er du kunde hos som du føler kjenner deg og tar deg på alvor? Jeg kommer på en eller to. Det er altså en massiv mulighet for å skille seg fra konkurrentene ved å komme i gang med dette. Det trengs ikke mye for å imponere kundene deres, når det er så få i markedet som briljerer.



Et godt eksempel:

Spotify

Spotify sender e-poster som ikke er personalisert i seg selv, men når jeg trykker meg videre får jeg innhold som er spesifikt for meg basert på mitt lyttemønster. Kjempedeilig opplevelse. Jeg føler at de kjenner meg og vet hva jeg liker! Jeg fikk masse innspill til ny musikk som jeg nå hører på.




Et godt eksempel til:

Oda

Oda gir meg ei liste med de varene de tror jeg trenger, basert på tidligere kjøp, som det første jeg ser når jeg går inn på appen deres. Og de har helt rett, jeg trenger mange av disse varene nå også. Dette sparer meg for tid når jeg skal handle hos dem. Det gjør nok også at jeg kjøper litt flere varer enn jeg hadde tenkt, fordi jeg husker hvor god den leverposteien er eller kommer på at jeg har glemt å legge til brød.



Noen dårlige eksempler

Nordea burde kjenne min kollega ganske godt, det er jo banken hennes! Hun har vært kunde i Nordea siden hun fikk sitt første Visa-kort som 13-åring, og for 8 år siden kjøpte hun sin første bolig. DET tenker jeg at Nordea burde ha ganske god koll på. Når min kollega fikk denne e-posten i fjor høst hadde hun faktisk akkurat flytta inn i sin andre bolig.



I Bas kan vi hjelpe dere med å sette kundedata i system, sånn at dere treffer kundene med relevant innhold, og slipper å plage dem med e-poster som denne.


- Nei, IKEA. Jeg er ikke klar for studentlivet! Jeg er en etablert tobarnsmor på 33 år som har jobbet i over 10 år. På IKEA Family har jeg oppgitt alderen min. Hadde dere tatt i bruk denne infoen kunne jeg enkelt blitt ekskludert fra utsendelsen deres som nå bommer fullstendig.


Vi i Bas kan hjelpe dere med å se på hvilke data dere allerede har, og hvordan man kan benytte dem for å personalisere kommunikasjonen. I tillegg kan vi bistå med å “kle på” kundene mer data enn dere har tilgang på. For eksempel informasjon om bolig (eier eller leier), hvilken livsfase de er i (etablert barnefamilie eller student) og inntekt.


Trenger dere hjelp til å komme i gang?

Vi vet at det å personalisere kommunikasjonen til kundene dine er krevende å komme i gang med, og det kan fort bli noe man ikke får tid til å begynne på i en hektisk arbeidshverdag. Derfor har vi satt sammen et enkelt «kom i gang-tilbud», der vi hjelper bedrifter å ta et steg inn i en ny og personalisert kundeopplevelse!


Prosessen ser sånn her ut:

  • Vi gir en ekspertevaluering av opplevelsen av å bli kunde hos dere
  • Vi gjør relevante intervjuer med folka hos dere som er tettest på kundene
  • Vi analyserer kundedata, og hvordan dere benytter den i dag

Hva får dere?

  • En rapport med våre funn, hva som fungerer og ikke, muligheter og hva som er kritisk å fikse
  • En klar anbefaler på hvilke tiltak dere bør gjøre for å komme i gang med personalisering og hva som gir mest verdi - kjappest - hos dere

Hva koster det?

Kun 64 800,- eks mva.


Og det tar to uker fra start til slutt! DET har du kanskje både tid og penger til?

Kom gjerne innom og ta en prat med meg, så lager vi en plan for å komme i gang.


Andre artikler