Hvordan din bedrift enkelt blir mer synlig på nett ved hjelp av SEO

14. sep. kl. 12:23

Hva er egentlig SEO?

SEO er en forkortelse for “Search Engine Optimization” som på norsk heter søkemotoroptimalisering. SEO betyr ganske enkelt å bedre synligheten for søkemotorer, som for eksempel Google, YouTube, iTunes, AppStore osv.

Eller forklart på en annen måte:

Når du søker på Google, og for eksempel skriver «Facebook-annonsering», vil Google gi deg det resultatet de mener passer best for deg. Ved å endre innholdet mot spesifikke søkeord eller søkefraser, som for eksempel “Facebook-annonsering for bedrifter” – eller enda mer spesifikt, som «hvordan promotere bedrifter på Facebook», er det lettere å få søkemotorene til å foretrekke din nettside fremfor konkurrentene dine, fordi du er mer spesifikk i innholdet ditt. Dette kaller vi SEO.

Dette innlegget har mest fokus på SEO for Google, siden de fleste søk starter der. Her er våre best tips til hvordan din bedrift kan bli bedre på SEO:

(Tips: Sjekk hvor SEO-vennlig nettsiden din er på: https://seositecheckup.com/).

Bruk gode og beskrivende titler, overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser

Bruk god tid på å velge hvilke ord og formuleringer du skal bruke i tittel, overskrift og metabeskrivelser. Metabeskrivelse er informasjon som vi kan legge inn på hver nettside for å forklare med tekst hva siden handler om – den blir synlig i søkeresultatet, men vil ikke synes på selve nettsiden.

Slik ser en metabeskrivelse (teksten under tittelen) ut i et søkeresultatet på Google:


Søkemotorer bruker nemlig disse tekstene til å forstå hva nettsiden din handler om, men det kan også ha en påvirkning på hvor flest velger å klikke i et søkeresultat. Om du har hovedsøkeordet først i tittelen, og hovedsøkeordet i metabeskrivelsen minst én gang kan du få mer klikk og vekke større interesse hos målgruppen din – selv om du blir rangert som nummer fire eller fem på førstesiden i søk. Generelt sett får du mer klikk på nettsiden din om du ligger blant de tre øverste alternativene i søkeresultatet.

Google leser tekst, ikke bilder

Når du lager innhold til nettsiden din bør du alltid bruke bilder som er relevante til tema og ha gode bildetekster. En bildetekst, eller alt-tekst som det heter, er en beskrivelse av hva bildet inneholder og eventuelt hva bildet lenker til.

Det er viktig å legge inn gode alt-tekster på dine bilder. Ikke bare blir nettsiden mer brukervennlig, men den blir også tilgjengelig for dem som ikke kan se bildene dine.

Bildeteksten bør være nyttig og informativ, men også kort og begynne med det viktigste først. På denne måten kan Google bruke denne informasjonen til å finne de mest relevante bildene til det personen søker etter.

For eksempel:

Ikke bra:

img src=”mobilskjerm.jpg” alt=”bilde123”

Bedre:

img src=”mobilskjerm.jpg” alt=”Mobilskjerm”

Best:

img src=”mobilskjerm.jpg” alt=”Mobilskjerm med bilde av Google. Foto.”

Finn ut hvilke ord folk faktisk søker på

Å finne riktig søkeord eller søkefraser er noe av det viktigste du gjør i enhver SEO-kampanje, og må gjøres riktig for at det skal ha en god verdi for bedriften din. Finn ut hva målgruppen din søker på og inkluder de viktigste søkeordene i overskriften.

Tips: Bruk programmer som Google Ads – Keyword planner, Google Search Console og Ubersuggest (se eksempel under) for å generere flere ideer og søkeord.

Keyword overview
Søkeord ubersuggest

Nettsiden må være responsiv og brukervennlig

Dette punktet kommer du ikke utenom. Det er viktig at nettsiden din er optimalisert for menneskene som besøker den, og det skal være like enkelt å navigere seg rundt fra en mobil som på desktop. Innholdet må være godt skrevet, strukturert (bruk H1, H2, H3 koder), bør oppfordre til deling og alltid inneholde det den «lover».

Les også: 5 gode grunner til å komme i gang med marketing automation


Ditt domene bør være .no

Google prioriterer alltid lokale domener fremfor utenlandske. Ønsker du å være mest synlig i Norge og for nordmenn bør du ha .no med norsk tekst. En nettside med .com/no vil alltid tape mot .no. Hvis markedet ditt er for hele verden, så er .com bedre.

Bruk intern- og eksternlinker

Det vil si linker som går fra ett innlegg til et annet internt på nettsiden, eller fra din nettside til en annen. Det gjør det enklere for lesere å finne mer relevant innhold på nettsiden, og det viktig for god SEO. Se eksempel på en eksternlink under.


Eksternlinker

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler