Hvordan bygge en ny merkevare på 4 måneder

Av Sunniva Gjervik

04. sep. kl. 07:20


Når endrer man egentlig identiteten til en bedrift? Noen endrer fordi den ikke representerer bedriften lenger, og andre føler at merkevaren ikke skiller seg ut fra mengden. En merkevare er mye mer enn bare en kul logo eller en god annonse – man trenger å gjøre mer.

Det finnes uendelig mange fremgangsmåter for å bygge en ny merkevare, og i dette blogginnlegget tar jeg for meg mine beste tips fra vår vei mot å bli Bas Kommunikasjon. Jeg gir deg ikke fasiten i denne artikkelen, men noen tips til hva som funket da vi skulle endre vår bedrifts identitet.

Å skille seg ut fra mengden på en positiv måte

Hvorfor endret vi navn og identitet? I noen år har vi delt navn med Netlife Design – en gjeng vi liker, en merkevare som er sterk og en haug med spennende visjoner. Men merkevaren funket ikke like bra for alle, spesielt når to søstre med forskjellige egenskaper forsvant litt i mengden. Flere kunder opplevde å være forvirret da de skulle ta kontakt – hvem ringer man? Netlife Dialog eller Netlife Design? Noen forvirrende telefonsamtaler senere ble det bestemt at Netlife Dialog skulle bli noe nytt – og det på fire måneder.


Ny navneendring


Så, la meg først fortelle deg hva du IKKE skal gjøre

Ikke bare endret vi navn og utsende, men vi friska opp både strategi, verdier og mye mer. Men det var ikke uten noen humper på veien (som vi forøvrig fortsatt møter på i ny og ne). Her er tre ting du ikke bør gjøre:

1. Haste en merkevare og forvente det beste

Vi hadde bokstavelig talt satt av fire måneder og tenkte alt skulle være ferdig til da.

2. Anta at alt foregår på web

Det er viktig at all kommunikasjon er tilgjengelig på nettsiden, men plutselig trenger du trykksaker, annonser og annet materiell. Da er det viktig at fargene du velger til merkevaren din også funker på trykksaker.

Evelina


3. Gjøre det fordi det er fint

For all del, ikke glem sluttbrukeren. Det er fort gjort å glemme i alle nye lanseringene som dukker opp. Bruk UI/UX-designerne for det de er verdt!

Marte


Hva funka for oss?

Vi kunne sikkert ha ramset opp 100 andre utfordringer vi har stått ovenfor, og fortsatt gjør. Men la oss heller snakke om hva som funket veldig bra for oss:

1. En merkevaregruppe

Hvorfor bruke mye penger og tid på å la et annet byrå ta jobben når man innehar kompetansen selv? Bruk den. Bruk gjerne de nyansatte eller yngre, som ikke allerede har en sterk tilknytning til den gamle merkevaren.

Merkevaregruppe



2. Jobb med hele selskapet

Å inkludere resten av selskapet er gull. Ikke bare hadde de 1001 tips, men 1001 gode tips. Rundt 300 navneforslag ble sendt inn til gjengen i merkevaregruppa.

Bygge merkevarre


3. Prøve, feile, rette, teste og vinne (gjenta)

La det være rom for feiling. Ikke alt vil gå på skinner.

Og du, tror du vi er ferdige med merkevareprosessen? Nei.

Merkevarebygging er en kontinuerlig prosess som må opprettholdes og jobbes med. Ikke bare må man arbeide med det som kan sees, men alle kolleger må arbeide med å dra merkevaren i den retningen som er ønsket i markedet, og det kan vi bare gjøre sammen.

Feire


Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler