Hva skjer med Google Analytics og hva gjør du nå?

Av Herman Grepperud Jenna Forsman

22. april kl. 11:14

Google Analytics er et nyttig verktøy som enkelt gir all slags mulig data på hvem som besøker nettsiden din, hvor de klikker og hvilken plattform de bruker. De fleste bruker Google Analytics uten å tenke noe særlig over hvordan datainnsamlingen foregår og hva som skjer med dataene, men nå skjerpes dette.

Etter Schrems II-dommen i 2020 ser vi nå strengere lovgivning rundt datadeling og personvern. Uten at vi går altfor dypt inn i dommen, bestemte det østerrikske datatilsynet at Google Analytics bryter med GDPR og er ulovlig å bruke, og dette kan snart gjelde i Norge også. Derfor er nå Google Analytics og bruk av tredjepartscookies svært omdiskutert.

Så hva har dette å si for deg og din bedrift? Og hva kan mulige løsninger være?

Google Analytics 4-område

Google har naturlig nok forsøkt å ta saken i sine egne hender. Den 16. mars kunngjorde Google at de ikke lengre vil videreutvikle Universal Analytics, som er den versjonen vi kjenner i dag, men heller innføre Google Analytics 4 (GA4) som en arvtaker. Det betyr at fra og med 1. juli 2023 vil du ikke lenger kunne bruke Universal Analytics.

GA4 ble lansert for 2,5 år siden og er ikke noe nytt i seg selv, men måten det er bygd opp på er mer «personvernvennlig». GA4 gir mer relevante data om hvorfor brukere befinner seg på nettstedet og/eller appen din, men skiller seg ut fra Universal blant annet på hvordan eventer og konverteringer settes opp, så det krever investering i kompetanse for å utnytte dette godt. Likevel bør du være klar over at dette verktøyet ikke nødvendigvis er mer lovlig enn Universal. Dataene blir fortsatt sendt til USA og kan være i strid med GDPR-lover (som var en del av problemet i Schrems II-dommen), så om GA4 er endelig løsning, vet vi enda ikke.

Finnes det andre verktøy du kan bruke?

I tillegg til andre ikke-Googlebaserte analyseverktøy, som Fathom og Matomo, er Hubspot et godt alternativ! HubSpot er en alt-i-ett-plattform med alle verktøyene salg-, service- og markedsavdelingene trenger for å optimalisere hele kundereisen. Sammenlignet med andre plattformer er HubSpots brukervennlighet, rapportering og oversikt over kunder og prosesser unik. Derfor er det ikke rart at HubSpot er førstevalget for mange selskaper – også for oss i Bas, som takket være HubSpot har lykkes å få enda bedre innsikt i våre kundereiser.

Vil du vite mer om Hubspot? Book en tid her for en kort prat med vår rådgiver, eller test HubSpot gratis selv, helt uforpliktet.

Kan Google Analytics - altså GA4 - bli lovlig i fremtiden?

I mars 2022 ble EU og USA enige om prinsippene for et nytt rammeverk for overføring av personopplysninger til USA. Uavhengig av om det er Universal Analytics eller GA4 som brukes, sendes fortsatt data til USA, og så er spørsmålet om det er personopplysninger blant dataene eller ikke. Med en slik ny lov på plass forsvinner imidlertid hele denne problemstillingen, fordi USA da vil bli godkjent for dataoverføringer på lik linje med resten av EØS-landene. Det blir spennende å følge med på hva som skjer på dette området – inntil videre holder vi dere oppdatert!

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler