Hva skjedde da vi ga designerne våre frie tøyler til å lage «Astronautbrus»?

Av Joachim Krogvold

14. sep. kl. 13:03

Å skape kommunikasjon som engasjerer er ikke bare bare. Som designer har man tidvis jobber med repeterende mønster, og da får ikke alltid den kreative muskelen strukket seg helt ut. Så hvordan kan man passe på å beholde inspirasjonen, bruke fantasien, komme opp med nye ideer og holde liv i den kreative flammen? Her er det naturligvis ikke ett riktig svar, men for oss i Bas er det å leke.

I Bas’ kreative avdeling startet vi nylig med noe vi kaller «lynbrief», som går ut på nettopp det å leke. Det fungerer slik: vi gir designerne våre en brief for et fiktivt produkt eller kunde, med flere oppgaver de kan velge mellom. Alle må fullføre to av oppgavene og presentere til resten av teamet, og tanken er å bruke minimalt med tid.

Her er briefen designerne fikk i den første runden – en vill tanke slengt sammen på få minutter:


Etter den første workshopen var det helt tydelig at avdelingen ble inspirert av hverandre, og her er det som dukket opp:

Forslag 1 - Kosmosbobler

En av designerne så for seg at astronautbrusen var et luksusprodukt kalt «Kosmosbobler», og lagde et tilhørende slagord.


Forslag 2 - Laika

En annen designer brukte historien om romhunden Laika til å designe et konsept for en energidrikk.


Forslag 3 - Yggdrasil

Livets tre, Yggdrasil, var inspirasjonen til denne designeren. Fontene tok designeren fra en gammel NASA-håndbok.


Forslag 4 - Hydyne

Med historisk grunnlag fra kvinnen som fant opp rakettdrivstoffet og muliggjorde romprogrammet, ble Hydyne konseptet fra en av byråets art directors.


Forslag 5 - animert webbanner.

En annen art director lagde et animert webbanner.

Føler du deg inspirert?

Det viste seg at å jakte på de gode løsningene under tidspress åpnet opp for en hel verden av gode ideer, og vi fikk et bredt spekter av kreative løsninger.

Målet med lynbrief er ikke å stille med ferdige konsepter, men å tørre å leke, engasjere kreativiteten og vedlikeholde fantasien. Å gjøre noe som er annerledes og krever at vi bruker hodet litt ekstra gjør ofte at vi får ideer vi kan ta med inn i ekte prosjekter også.

Føler du deg inspirert, men vet ikke hvor du skal starte? Snakk med oss, da vel, vi hjelper deg gjerne!

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler