2020: Året da én konferanse ble til ni webinarer

15. aug. kl. 10:56

Mars 2020 var like dramatisk og skremmende for oss i Bas som for alle andre. Kundemøtene forsvant fra kalenderne våre, vi hadde kollegaer som var korona-smittet, vi visste ikke om vi kanskje måtte permitteres... eller om vi kom oss på hytta i påsken!

Jeg skal ikke påstå at våre første tanker den 12. mars dreide seg om Dialogkonferansen, som var planlagt 5 måneder senere - så framsynte var vi ikke! Og jeg innrømmer at jeg små-lo av den amerikanske foredragsholderen som i midten av februar spurte om det kanskje ville være lurt å vente med å bestille flybilletten til vi visste litt mer om dette viruset. "Californiere, altså..."

Men ganske snart begynte Arild (Horsberg) å bli bekymret for Dialogkonferansen 2020. Vår første Dialogkonferanse som Bas! Omtrent samtidig kom Are (Solberg) og Rolf Viggo (Pettersen) med ideen om å begynne å holde webinar.

Midt i lock-down! Med barna på hjemmeskole!

Og vi hadde aldri gjort dette før...

Trine refsum

Trine er klar for sitt webinar om hvordan du kan lage kundereiser fra kjøkkenbordet.


Men den 31. mars gikk det første webinaret av stabelen. Og innen vi tok sommerferie, så hadde sju kollegaer i Bas hatt hver sin webinar-session om sitt fagområde. Vi hadde også satt igang med to nettkurs som spin-offs - etter ønske fra webinar-deltakere.


Jens solberg

Her er Jens, like etter sitt webinar om personalisert kommunikasjon for bilbransjen.


Her er våre tips til hvordan du ganske raskt kan komme igang med webinar:

1) Lag en plan
Hva er målet? Hvem har ansvaret? Hvilke kollegaer kan og vil holde webinar - om hva - og når?

2) Finn et brukervennlig verktøy
med gode funksjoner for påmelding og påminnelser (vi bruker Demio, anbefales varmt)

3) Velg aktuelle og relevante temaer

Ikke lag for innviklede budskap og slides med masse tekst!

4)
Sørg for å være tydelig på hvem webinaret passer for
(F eks organisasjoner, folk i bilbransjen, alle som jobber med personifisert kommunikasjon)

5) Sett i gang og inviter!



Vi satte igang!

Vår nyhetsbrev-liste var ikke så veldig lang, men vi har et nært og godt forhold til så og si alle som var på den listen. Merete (Smith Lund) ønsket at alle som burde ha vært på Dialogkonferansen i Strømstad skulle få noen faglige godbiter av oss.

Voila! Da blir det gratis webinar fra Bas våren 2020.

Siden målet vårt var å skaffe mer jobb til oss selv - eller generere leads da - så satte Helga (Stormo) straks i gang med markedsføringen: Facebook (organisk og annonsering), Instagram, LinkedIn og noen nøye utvalgte Facebook-grupper.

Therese fevang

Bas og Data Factory sin egen advokat, Therese Fevang, holder webinar om GDPR og markedsføringsloven.


Og resultatet?

Så mange som 1841 påmeldinger er registrert på webinarene våre, og tilsammen har vi hatt 1238 deltakere med oss i løpet av året. Det er vi både glade for og stolte over! I tillegg har vi mer enn doblet antall mottakere i nyhetsbrev-basen vår.

Vanlige KPI'er for denne typen events er: Rekkevidde, engasjement, økt trafikk fra sosiale medier og konverteringer. Et salg er vanligvis resultatet av flere ting, og mye skal på plass før vi kommer igang med et nytt prosjekt for en kunde. Vi er ganske sikre på at vi er på rett vei med våre webinarer, men vi kommer til å jobbe videre med hvordan vi kan måle resultatet av innsatsen :)

Gjennom alle webinarene har vi prøvd å være relevante, konkrete - og nyttige for deltakerne! Hver webinar-holder har sin egen stil og alle har de fulgt sine egne ideer. I tillegg har en fast liten gjeng vært med på å planlegge, markedsføre og fikse gjennomføringen av de 9 webinarene.

Opptakene finner du her.


Takk til våre flinke kollegaer - og Rasmus (Houlind) i Agillic - som ville dele sine ideer og sin kompetanse via skjermene sine. Tusen takk til alle dere som har vært med som deltakere, for alt engasjement og alle tilbakemeldinger!

Og en riktig, riktig god jul - til alle sammen✨


Har du et tema du vil høre mer om? Send oss en epost med ditt webinar-ønske!

Jule webinar

10. desember holdt Line årets niende og siste webinar. Tema var personalisert kommunikasjon for organisasjoner.

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler