En art directors tips til et lekent, kreativt nyhetsbrev

Av Lena Angvik Joachim Krogvold

06. okt. kl. 13:05


Sender din bedrift ut nyhetsbrev?

Sjansen er stor for at du ikke får maksimalt ut av nyhetsbrevet ditt. Vår art director Joachim har samlet sammen litt kreativ inspo så du kan kickstarte nyhetsbrevhøsten 🍂

Nyhetsbrev er en gyllen mulighet til å selge mer

Jeg leser mange ulike nyhetsbrev for å se hvordan det står til med kundedialogen der ute, og altfor ofte ser jeg at mange har nyhetsbrev fordi de «må» ha det, fremfor at det brukes med intensjon.

Nyhetsbrev er en av de viktigste flatene du når kundene dine på, og vet du hvorfor? Fordi kunden har sagt ja til å motta reklame fra deg fordi hen forventer gode tilbud og nyheter, presentert på en lekker måte – det er en gyllen mulighet til å selge!

Bedrifter bruker millioner på logodesign, plakater i butikk og reklamefilmer på TV, men når det kommer til flaten hvor kunden selv har takket ja til å motta reklamen, da skorter det plutselig på innsatsen. Er ikke det litt snålt?
Dette er ikke bare tilfeldige kunder som Googler etter noe, men kunder som ønsker informasjon og tilbud fra nettopp din bedrift. Ofte blir de møtt av en hvit bakgrunn med Arial i fontstørrelse 12, og kanskje et litt kornete bilde. De fortjener bedre!

Men hvor starter du? I søken etter gode eksempler var det svært få norske merkevarer som benyttet seg av nyskapende metoder. Her fant vi mange gode og kreative eksempler fra amerikanske merker.

Kundeomtaler

Kundeomtaler trygger nye kunder og er viktige, det vet du nok godt - men spørsmålet er om du er flink nok til å bruke disse omtalene. Har du et produkt som selger godt eller får mange varme anmeldelser fra kunder? Bruk det aktivt i e-postene dine. Mennesker er flokkdyr og søker alltid konformitetsprinsippet. Så, om du har kundeomtaler på nettsiden, bruk dem for alt de er verdt i nyhetsbrevet også.

Polls

Noen e-postsystemer lar deg ha live polls, altså avstemninger, i mailen din. Det er genialt! Da kan du be kundene dine stemme på sin favorittsmak på iskrem om du selger iskrem, for eksempel, eller hvilken farge de ønsker på et nytt produkt du skal lansere. Dette tar virkelig e-posten din til nye høyder – ikke bare sikrer du interaksjon med kundene dine, men du får også verdifulle tilbakemeldinger.

Design

Ofte er problemet at mange eksisterende designmaler er for strenge. De tillater veldig små avvik fra designmalen, og selv om faste rammer kan hjelpe på kreativiteten må man sørge for nok plass til å kunne leke seg med formatet.

I dette eksempelet er bildene og designet i fokus, og teksten er bevisst mangelvare. Husk bare å bruke en tydelig CTA, for kjøpet skjer ikke i e-posten, det skjer på nettsiden.

Legg merke til alle fargene og lekenheten i eksempelet under. Dette er et nyhetsbrev man stopper opp ved og får lyst til å lese – det er bevist at mennesker liker å se på pene ting.


Kilde: https://www.behance.net/shuyaw
Kilde: https://www.behance.net/mehedi20095
Kilde: https://www.behance.net/adriellybueno


GIF

Med nye algoritmer er det heldigvis mye lettere å sende ut nyhetsbrev som inneholder GIF-er enn tidligere. Bevegelse i postene gjør rommet for kreativitet mye større og kan fange blikket til kunden din.


Screencast 2017 11 19 11 18 51

Om du vil bli en av de første i Norge som bruker dataene dine på en kreativ måte i nyhetsbrev, ta kontakt med oss – vi har mange spennende prosjekter på gang! Det kuleste er at om du begynner nå vil du fremdeles blant de få som prioriterer nyhetsbrev, og det betyr at du kan få et fortrinn 🏃 Vi mailes!

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler