Det beste fra Dialogkonferansen 2022

Av Lena Angvik

28. sep. kl. 11:28


For en konferanse (om vi får si det selv!)

Fire dager med latter, herlig inspirasjon, rørende foredrag og faglig tyngde er overstått. Dialogkonferansen 2022 i Göteborg ble en stor suksess, og vi hørte fra fageksperter hos blant annet Netflix, Meta, NASA og Varner. Her har vi samlet de beste tipsene og nøkkelinnsiktene 🔑

Slik eksperimenterer Netflix

Gibson Biddle, tidligere VP of Product hos Netflix, viste oss noen av eksperimentene - både suksessfulle og mislykkede - som har gjort Netflix helt rå på å predikere filmsmaken til brukerne sine. Gjennom testing fant de ut at:

  • Demografi har ingenting å si for hva slags filmsmak du har

  • Personaliserte landingssider inspirerer folk til å se mer filmer og serier

  • Ratingen folk gir til en film kan bety at man ønsker å assosieres med filmen, ikke nødvendigvis at man liker den
  • Å sende påminnelse til folk når den gratis prøveperioden er over er lurt, selv om man kan tape litt penger. Dette fordi man vinner tillit. I tillegg er det lav risiko, fordi man når som helst kan angre valget

Customer lifetime value er den ultimate KPI-en

Camilla Cramner fra Loyalty Factory hadde fullpakket heldagsworkshop om customer lifetime value, eller CLV. Her lærte deltakerne at:

  • CLV er den ultimate KPI’en, fordi den omfatter både CRM, CX og lojalitet.
  • Verdisegmentering av din kundedatabase er den viktigste segmenteringen du kan gjøre for å lage en strategi for Customer Lifetime Management.
  • For å kunne måle CLV, MÅ du måle retention! Best practice er å måle hvor mange kunder du har 1. januar. Ved årets slutt måler du hvor mange av dem du har beholdt. (Nye kunder gjennom året måler du for seg selv.) Ved å se på kalenderåret under ett får du med alle sesongvariasjoner.

Fire måter å gjøre kundenes liv enklere på

På mandag kveld satt alle deltakerne utkledd som karakterer fra blant annet Teletubbies, Papirhuset, Kompani Lauritzen og Simpsons og lyttet til åpningstalen til vår CEO Arild Horsberg. For på Dialogkonferansen kombinerer vi gjerne kostymefest og faglig innhold! Arild snakket blant annet om fire ting du som markedsfører bør tenke en ekstra gang på:

  • Mange bedrifter tilbyr «Min side», men 60-80 % av disse sidene brukes ikke aktivt.
  • Det er også populært å tilby app til sine kunder, men 25 % bruker appen kun én gang, og 71 % faller av innen 90 dager.
  • Krever bedriften din at kundene lager et passord med en stor bokstav, en liten bokstav, et spesialtegn, og så videre? Eller enda verre, bruker dere captcha? Slutt med det, og innfør enklere løsninger som f.eks. innlogging via Vipps!
  • Transaksjonse-poster (f.eks. ordrebekreftelser) har nær 100 % åpningsrate og blir ikke sett på som spam eller markedsføring. Det gjør disse til en perfekt salgskanal! Bare pass på at du ikke sender disse fra en no reply-adresse – det inviterer ikke akkurat til videre dialog med kundene dine, eller til mersalg.

Gode kundedata er et must for kundeklubb

Varner, som består av blant annet Bik Bok, Carlings, Cubus, Dressmann og Volt, snakket om hvordan de jobber med kundeklubb, kundedata og markedsføring.

  • Kvantitet på dataene er ikke nok - man må også ha kvalitet. Det hjelper ikke å ha mange nye medlemmer hvis man mangler data på disse
  • Samle all data på ett sted. Dette gjør det enklere å forstå seg på kundene
  • Gjør det enkelt for de ansatte i butikk å verve medlemmer til kundeklubb, for eks. gjennom oppslagsløsning i kassa
  • Sy sammen kampanjebudskap og triggerbaserte budskap på en fin måte i e-postene. For eks: Kombiner bursdagsmail med kampanjebudskap
  • Mål effekten av hypotesene gjennom testgrupper

Vi gleder oss allerede til neste års konferanse – håper å se deg der! 👋

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler