6 tips til vellykket innhold i sosiale medier

14. sep. kl. 12:22

Plattformer som Facebook, Snapchat og LinkedIn har blitt gode når det gjelder annonseringsmuligheter. I dag kan du nå akkurat hvem du vil, med det budskapet du selv ønsker. Men hvordan skal du vekke oppmerksomheten blant publikum? Hva slags innhold interesserer målgruppen din seg for? Hvordan får du dem til å like ditt innlegg, eller kjøpe ditt produkt?

Jeg har kommet frem til seks punkter jeg mener du bør tenke på når du lager innhold til dine annonser.

1. Bruk emosjonelle triggere.

Bilder av mennesker, dyr og barn gir oftest mer respons enn bilder av livløse gjenstander. Bruker du bilder av mennesker er et godt tips å få dem til å se i kamera – dette gjør at bildet føles mer personlig og autentisk. Bruk bilder som inspirerer, og bruk en eller få personer så brukerne får noe å fokusere på. Ta tiden på å finne riktig bilde. Unngå Istock-bilder, men ta heller bilder selv eller få hjelp av en fotograf.

2. Kjenn plattformen og målgruppen din.

Husk at alt av innhold skal tilføre en verdi til brukeren. Bruker du Instagram som hovedkanal bør du tenke på at du må være mer visuell. Ha inspirerende, pene og ikke minst iøynefallende bilder og oppfordre til handling ved bruk av story, CTA eller kanskje rabattkoder.

På andre plattformer, som Snapchat, finnes det andre regler. Her bør du lage innhold som fanger brukeren sin oppmerksomhet fort. Lag en historie som frister brukeren til å klikke seg videre og engasjere seg i innholdet.

Typisk på LinkedIn er attraktive og overbevisende bilder tatt på forretningsbegivenheter eller på kontoret. Dette kan få mye oppmerksomhet og er en fin mulighet til å dele din bedriftskultur.

Du bør alltid tilpasse budskapet til forskjellig publikum selv om du selger dem det samme produktet. Bruk andre bilder, språk eller kanskje et annet annonseformat hvis du skal selge til eldre, enn om du skal selge til yngre.

Les også: 4 tips til kommunikasjon mot Generasjon Z

Jente mobil

3. Unngå for mye bildetekst.

Facebook foretrekker så lite bildetekst som mulig. Et bilde med mye tekst reduserer kvaliteten og opplevelsen, og vil da redusere rekkevidden av hvem som får sett annonsen. Er bildet ditt godkjent? Her kan du teste: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

4. Vær konsekvent med språkbruken din.

Tenk på hvordan du skriver tekstannonsene dine. Snakker du samme språk som ditt publikum? Hvordan er overskriften? Engasjerer du med bruk av emoji? Snakker du mer om fakta enn fordeler? Lytt til kundene dine, finn ut hva de vil og gi dem det.

5. Bruk video oftere.

Videoer gir ofte mer engasjement og publikum enn andre visuelle virkemidler. Det kan også føre til flere salgskonverteringer, sammenlignet med både tekst- og bildeannonser, samt det å dele video fra andre plattformer som for eksempel YouTube. Tilpass videoannonsen for avslått lyd og skap en mer intensiv opplevelse når lyden er på. Lag også vertikale videoer, rett og slett fordi de fleste holder mobilen sin vertikalt.

Husk! Videoen bør være av noe kvalitet, hvis ikke kan dette skade merkevaren. Likevel trenger du ikke å bruke mye penger på dyrt utstyr eller skuespillere. Mobil-kamera fungerer mer enn bra nok.

Filme mobil

6. Vis produktet eller merket ditt – tidlig og ofte.

Folk blar raskt gjennom oppdateringer, så de første sekundene av annonsen din er veldig viktig. De mest effektive annonsene viser frem merket i løpet av de første tre sekundene og formidler merkets hovedbudskap på en rask, enkel, lettfattelig og engasjerende måte.

Test innholdet ditt

Det viktigste er alltid å teste innholdet ditt. Tre ut av komfortsonen din og eksperimenter – det er da du oppnår best suksess. Det kan virke skremmende å introdusere nye metoder og elementer, men det kan gjøre annonsene mer effektive. Vær kreativ og test, lær og tilpass deg alltid brukeren.

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler