5 gode grunner til å komme i gang med marketing automation

Av Oddbjørg Berge

11. aug. kl. 08:54

Men aller først...

Hva er egentlig marketing automation?

Enkelt forklart, så er marketing automation (MA) bruk av programvare for å automatisere markedsføringsprosesser. Du får unnagjort gjentakende markedsføringsoppgaver, som å sende ut e-poster og sms, varsler, påminnelser og å publisere innlegg i sosiale medier, uten noe manuelt, repeterende arbeid.

Når du gjør dette riktig – med nyttig og relevant innhold – så vil potensielle kunder bli til lojale og langsiktige kunder. Her er 5 gode grunner til å komme i gang med marketing automation:


1. Øk effektiviteten i markedsavdelingen

Uansett om man har stort eller lite team, så vil man alltid ha begrenset med ressurser til rådighet. Automatisering av markedsaktivitetene kan gjøre arbeidsdagen mye mer effektiv.

Ved å automatisere prosesser kan man kvitte seg med mange rutineoppgaver og mye manuelt arbeid. Når dere erstatter manuelt arbeid med automatiserte regler og kampanjer, frigjøres tid til å fokusere på mer kreative oppgaver. Dette betyr nye ideer, bedre innhold og smartere løsninger.

Mennesker som snakker i et møte

2. Spar tid og penger

Med marketing automation vil kundeservice og salgsteamet få mer tid til å ta vare på kunderelasjonene, følge opp gode leads og hindre kundefrafall på en effektiv måte. Gode verktøy, som blant andre Agillic og Selligent, er brukervennlige og gir full oversikt over effekten av hver markedsaktivitet - for alle. Mange bedrifter velger også å integrere MA-verktøyet mot andre systemer. Dermed kan du enkelt se hvilke aktiviteter som for eksempel genererer flest og best leads, øker mersalget eller forbedrer kundelojaliteten.

3. Fokuser på riktig målgruppe

Poenget til markedsførere er å treffe riktig person til rett tid med riktig melding. Ved å sende personaliserte meldinger som matcher de spesifikke behovene til hver enkelt kunde, så vil mottakeren oppfatte kommunikasjonen som relevant og treffende.

Du kan selektere kunder ut fra deres preferanser og tidligere kjøp, og for eksempel belønne de beste brukerne med rabatter basert på deres handlemønster. Mange bedrifter og organisasjoner velger også å flette inn personlig data, som mottakerens navn og medlemsnummer, for å gi et mer personlig inntrykk.

Sannsynligheten for at du treffer mottaker i riktig modus øker hvis du setter opp automatiserte kampanjer som trigges ved at spesifikke kriterier oppfylles. Da kan du også planlegge i forkant og på den måten fordele ressursene på en bedre måte.

Les også: Hva er personalisert kommunikasjon?



4. Treff bedre med tilbudene

For at din bedrift skal få til å sette hver enkelt kunde i fokus, så må automatisering være en del av CRM-strategien (customer relationship management). Basert på kundeinnsikt, analyse og prediksjonsmodeller kan du skreddersy innhold, tidspunkt og kanal. Marketing automation gjør bedriften mer kundeorientert i markedsføringen.

Måling og testing av tilbudene, budskapet og timingen må gjennomføres også for eksisterende kunder. Ved å måle effekten på hver aktivitet blir det enklere å gjennomføre riktige tiltak og gjøre smarte tilpasninger. Og man slipper å bruke tid og penger på kampanjer og målgrupper som ikke fungerer.

5. Øk kundeverdien – og tjen mer penger

En av fordelene med datadrevet og automatisert markedsføring er at kundens verdi vil øke - ved hjelp av oppsalg og mersalg. Når en kunde er i ferd med å avslutte kjøpet, kan du anbefale kompatible produkter, varer som andre kunder har kjøpt - eller man kan tilby fordeler, som for eksempel gratis levering. Og du kan følge opp i etterkant av salget med tilpassede aktiviteter basert på kundeinnsikten. BliVakker.no er eksempel på en nettbutikk som bruker automatisert markedsføring i sitt checkout-løp.


Vi vet også at fornøyde kunder er mer lojale - og dermed mer lønnsomme. For de fleste bedrifter er nok dette den viktigste grunnen til å starte med marketing automation: Gjort på riktig måte er det en investering som på lengre sikt vil både senke kostnader og øke inntekter for bedriften.

Ønsker du hjelp med å finne ut hvordan du skal starte med automatisering av kundekommunikasjon?

Vi tar gjerne en prat om hvordan din bedrift kan få best mulig utbytte av marketing automation.

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler