4 tips til effektive nyhetsbrev

14. sep. kl. 12:18

E-postmarkedsføring er en av de mest kostnadseffektive måtene å snakke med kundene dine på. Du bygger kundelojalitet over tid, forutsatt at nyhetsbrevet du sender har en verdi og riktig budskap for mottakeren.

For en butikkjede kan nyhetsbrevet være effektivt for å eksponere mottakere for relevante salgsvarer, mens for andre kan det være et godt verktøy for å øke kjennskap eller gjøre seg aktuelle.

I dette blogginnlegget tar jeg for meg tips til å lage nyhetsbrev som åpnes, leses og får leseren til å ta kontakt.


1. Først og fremst er det viktig med relevant innhold

Du bør alltid teste deg frem til hva som fungerer for nettopp din målgruppe, slik at du oppnår best mulig effekt. Det er viktig å huske at innholdet i et nyhetsbrev skal være annerledes enn innholdet på nettsiden din. Dropp innledning og gå rett på sak. På den måten holder du på oppmerksomheten til leserne, og de vet tydelig hva du vil at de skal gjøre.

Slik kan du gjøre det:

Gå gjennom de siste nyhetsbrevene du har laget. Les de første 3-5 setningene.

Hvis du hadde fjernet de første 3-5 setningene, ville leseren fortsatt være i stand til å forstå nyhetsbrevet ditt? Ville det fremdeles beholde det viktigste budskapet? Hvis svaret er ja, kutt de ut.

Nettbutikken Na-kd er flinke til å holde det "short and sweet":

nakd



2. Emnefelt og pre-header

Det er viktig å være klar over at korte emnefelt tiltrekker mer oppmerksomhet enn lange, fordi de har en tendens til å skape nysgjerrighet hos mottakerne. Mottakerne ønsker å undersøke nyhetsbrevet, men ikke nødvendigvis å konvertere.

Emnefelt som konverterer best:

  • De som vekker nysgjerrighet
  • «Sense of urgency» (at noe haster)
  • Spesialtilbud
  • Sosialt bevis (f. eks «Dette hjalp meg...» / «Slik gjorde jeg det...»)
  • Fordeler
  • Historiefortelling («Jeg mislyktes...»/ «Jeg trodde aldri...»)

Det er også lurt å huske at emnefeltet bør stemme med innholdet i nyhetsbrevet. Hvis ikke kan det føre til at færre mottakere åpner nyhetsbrevene dine på sikt. Det anbefales å bruke mellom 20 og 40 tegn i emnefeltet. Dette leverer generelt over gjennomsnittet på konverteringer og klikk, samt høyere åpningsrate. Se noen eksempler under:


Emnefelt


Les vår komplette guide til e-postkommunikasjon her.

3. Ha en klar og enkel CTA

Du bør inkludere mer enn én lenke i nyhetsbrevene dine. Ideelt sett bør du ha med lenker i toppen, midten og slutten av nyhetsbrevene dine. Når det kommer til CTA, burde du være obs på hvor mange knapper du tar med. Leserne kan fort misforstå hva det viktigste budskapet er, og ikke utføre den handlingen som du håpet på.

Dette burde du tenke på når du lager tekst til CTA:

  1. Snakk direkte til leseren
  2. Bruk verb, f. eks «Les nå», «Kjøp nå» osv.
  3. Skap en «sense of urgency», f. eks «Kjøp nå og få 10%»

Se eksempel fra Morgenlevering, der det er tydelig hva de ønsker at man skal klikke på:

Morgenlevering

4. Ikke glem å avslutte med navnet ditt

I noen tilfeller kan leseren glemme hvor nyhetsbrevet er fra. Avslutt derfor nyhetsbrevet med navnet ditt og/eller hvilken bedrift det kommer fra.

Det er også viktig å legge til kontaktinformasjon og sosiale medier i bunnen av hvert nyhetsbrev. Gjør det så enkelt som mulig for leseren å finne deg og din bedrift. Se eksempel under:

footer

Dette var 4 tips til et effektivt nyhetsbrev! Håper de kan hjelpe deg til å lage engasjerende og konverterende nyhetsbrev. Ønsker du flere tips eller hjelp til å sette opp ditt neste nyhetsbrev? Send oss gjerne en mail på hei@bas.no :)

Synes du dette var spennende å lese om? Få oppdatering om nye blogginnlegg og arrangementer fra Bas.


Andre artikler